1392/12/10، جلد ۷، شماره ۶، صفحات ۴۹۰-۵۰۱

عنوان فارسی بررسی سبک يادگيری دانشجويان مديريت خدمات بهداشتی درمانی در دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله  

زمينه و هدف: سبک‌های يادگيری يکی از مولفه‌های موثر در فرايند ياددهی يادگيری است. لذا اين پژوهش با هدف بررسی سبکهای يادگيری دانشجويان مديريت بهداشت و درمان در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.

 

روش بررسی: پژوهش حاضر توصيفی- تحليلی است که به صورت مقطعی در سال 91 انجام شد. جامعه پژوهش کليه دانشجويان مديريت خدمات بهداشتي درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مقاطع کارشناسی(سال اول و سال اخر)، کارشناسي ارشد و دکترای تخصصی به صورت سرشماری در مطالعه وارد شدند(نرخ پاسخگويي85%). ابزار مورد استفاده در اين مطالعه پرسشنامه‌ی استاندارد Kolb بود(الفاي کرونباخ برای مدها و محورها(70/0 تا 90/0). پس از جمع آوری داده‌ها طبق راهنمای پرسشنامه‌ی Kolb با استفاده از آمار توصيفی و آمار تحليلی(T-Test, χ2) تجزيه و تحليل انجام شد.

 

يافته‌ها:  در بين دانشجويان تحصيلات تکميلی مديريت بهداشت و درمان "سبک انطباق يابنده" (دانشجويان دکترای تخصصی 10 نفر(6/55%) و دانشجويان کارشناسي ارشد 16 نفر(64%)) به عنوان سبک يادگيری ترجيحی تعيين شد. در مقطع کارشناسی، دانشجويان "سبک همگرا" 27 نفر(67/45%) را به عنوان سبک غالب انتخاب کردند.

 

نتيجه‌گيری: باتوجه به سبک يادگيری دانشجويان مديريت بهداشت و درمان، نتايج مطالعه‌ی حاضر بر استفاده از "روش‌های تدريس مبتنی بر ايفای نقش و شبيه سازی" در مقطع تحصيلات تکميلی و استفاده از "رويکرد مبتنی بر مسئله" در مقطع کارشناسی تاکيد می‌کند.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک يادگيری, کلب, تدريس, يادگيری, مديريت بهداشت و درمان

عنوان انگلیسی Learning Styles Of Postgraduate And Undergraduate Healthcare Management Students Of Tehran University Of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله

 Background and Aim: Learning styles are among efficient factors in the teaching-learning process. The aim of the present study was to assess healthcare management students’ learning styles at Tehran University of Medical Sciences (TUMS).

 Materials and Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted on healthcare management students selected randomly through stratified sampling (response rate = 85%). The data collection tool used in this study was Kolb learning style questionnaire (Cronbach Alpha was 0.7-0.9). The data were analyzed through descriptive and analytical tests (χ2 and t-test).

 Results: Most postgraduate students preferred the Accommodate Style (55.6% of PhD students and 64% of MCs students). The majority of undergraduate students, however, preferred the Convergent Style (45.67%).

 Conclusion: As to these students’ dominant learning styles, the results of the study emphasized the use of “teaching methods based on Role Playing and Simulation” among postgraduate students and “Problem-Based Learning” among undergraduate students.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning Styles, Kolb, Teaching, Learning, Healthcare Management Students

نویسندگان مقاله 45376---45377---45378---45379---

نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-53&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده hospital managment
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات