1392/12/10، جلد ۷، شماره ۶، صفحات ۵۲۳-۵۳۴

عنوان فارسی بکارگيری رويکرد ترکيبی kano- Topsisدرسنجش و اولويت بندی عوامل موثر برکيفيت خدمات داروخانه ها
چکیده فارسی مقاله

 

زمينه و هدف: هدف از اين پژوهش، سنجش و اولويت بندی عوامل موثر برکيفيت خدمات داروخانه­های شبانه­روزی شهر بوشهر، با استفاده از مدل­ Kano و تکنيک TOPSIS و ارائه راهکارهای اجرايی در زمينه ارتقای کيفيت وضعيت موجود بوده است.

 

روش بررسی: اين پژوهش، کاربردی و مطالعه‌ا­ی توصيفی بوده که داده‌هاي آن به روش نمونه­گيری تصادفی از ميان مراجعه­کنندگان به داروخانه­های شبانه روزی شهر بوشهر در سال 1390، با استفاده از پرسشنامه­های محقق ساز سنجش کيفيت خدمات و استاندارد kano جمع آوری شده است. در پايان با بهره گيری از تکنيک تصميم گيری گروهی(تاپسيس)، شاخص‌ها نيز اولويت بندی شده است.

 

يافته‌ها: مطابق اولويت بندی Topsis، به ترتيب، الزامات تک بعدی(10 نياز)، که دارای رابطه خطی و مستقيم با رضايت مشتري هستند، الزامات اساسی(6 نياز) به عنوان الزاماتی که در صورت وجود، می‌توانند از نارضايتی مشتری جلوگيری و در صورت عدم وجود، موجب نارضايتی مشتری ‌شوند، الزامات جذاب(8 نياز)؛ که موجب افزايش رضايت مشتری شده، اما عدم ارائه آنها باعث نارضايتی نمی‌شود، و درنهايت الزامات بي تفاوتی(3 نياز) که مشتريان نسبت به وجودشان بی‌تفاوت هستند، بيشترين تاثير را در ارتقای کيفيت خدمات داروخانه‌های شبانه روزی شهر بوشهر بر اساس مدل kano دارند.

 

نتيجه‌گيری: وجود همبستگی مثبت و قوی ميان شاخص­های کيفيت ارائه خدمات داروخانه و رضايت مراجعان، توصيه می‌شود که برنامه­ريزی در جهت بهبود وضعيت خدمت­ رسانی داروخانه­های شبانه­روزی، مي­تواند به افزايش رضايت مراجعين منجر شود.

 

کلیدواژه‌های فارسی مقاله کيفيت خدمات, داروخانه‌, کانو, تاپسيس

عنوان انگلیسی Evaluation And Ranking Of Effective Factors Of Pharmacies Service Quality Using Integrative Approach Kano - TOPSIS (Case Study: Pharmacies In Bushehr)
چکیده انگلیسی مقاله

 Background and Aim: The purpose of the present study was to assess and prioritize the factors affecting the quality of services of pharmacies in Bushehr using Kano model and TOPSIS method and to provide practical strategies for quality improvement in the current situation.

 Materials and Methods: This Study was practical and descriptive. The samples contained the pharmacies customers and visitors in 1390 and the data were obtained using questionnaires measuring the quality of service and standard (Kano). Finally, the indicators were prioritized by applying the technique of group decision-making (TOPSIS).

 Results: According to the TOPSIS prioritization, Uni-dimensional requirements (10 requirements), basic requirements (6 requirements), attractive requirements (8 requirements), and finally, requirements of indifference (3 requirements) had the greatest impact on improving the quality of services in pharmacies in Bushehr, respectively, based on the Kano model.

 Conclusion: Strong and positive correlation among the indices of the quality of services in the pharmacies and customer’s satisfaction was observed, Planning to improve the services would lead to satisfaction improvement.

 

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Service Quality, Pharmacy, Kano Model, TOPSIS

نویسندگان مقاله 45386---45387---45388---

نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-56&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده hospital managment
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات