1392/12/10، جلد ۷، شماره ۶، صفحات ۵۴۴-۵۵۵

عنوان فارسی رابطه عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در بيمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله

 

زمينه و هدف: از آنجا که رضايت کارکنان تاثير بسزايی در تحقق اهداف سازمانی دارد و از طرفي عدالت سازمانی يکی از فاکتورهای موثر در رضايت کارکنان است، هدف از اين مطالعه تعيين رابطه‌ی بين عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در بيمارستان‌هاي دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌باشد.

 

روش بررسی: اين تحقيق مقطعی و توصيفی بر روی 312 نفر از کارکنان بيمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهـران با استفـاده از نمـونه‌گيری تصادفی طبقه‌ای انجام شد. داده‌ها با استفاده از دو پرسش نامه‌ی عـدالت سازمانی Niehoff &  Moorman و پرسش نامه‌ی رفتار شهروندی سازماني يعقوبی جمع‌آوری شد. پايايی پرسش نامه‌ها به کمک آلفای کرونباخ به دست آمد که به ترتيب برای عدالت سازمانی 94% و رفتار شهروندی سازمانی 93% بود، روايی پرسش نامه‌ها مورد تاييد صاحب‌نظران مديريت قرار گرفته است. تحليل داده‌ها در سطح توصيفی و تحليلی توسط نرم‌افزار 18 SPSS صورت گرفت.

 

يافته‌ها: فضيلت شهروندی از ميان ابعاد رفتارشهروندی سازمانی بيشترين امتياز(41/3) و احترام و تکريم کم‌ترين امتياز(91/2) را کسب نموده است. از ميان ابعاد عدالت سازمانی، عدالت تعاملی بيشترين امتياز(47/3) و عدالت توزيعی کم‌ترين امتيا‌ز(23/2) را کسب نموده است. به طور کلی بين عدالت سازمانی و ابعاد پنج‌گانه رفتار شهروندی سازمانی(وظيفه‌شناسی، احترام و تکريم، نوع دوستی، جوانمردی و فضيلت شهروندی) ارتباط معناداری(0001/0=P) وجود دارد.

 

نتيجه‌گيری: با توجه به مشخص شدن رابطه عدالت سازمانی و رفتار شهروندی و نيز با توجه به وجود روابط مثبت بين درگير کردن کارکنان در فعاليت سازمانی با تسهيل دستيابی به اهداف سازمانی ارتقای عملکرد بيمارستان، بايد استراتژی‌هايی در راستای عدالت سازمانی جهت افزايش رفتار شهروندي اتخاذ شود.

 

کلیدواژه‌های فارسی مقاله عدالت سازمانی, رفتار شهروندی, کارکنان, بيمارستان

عنوان انگلیسی The Relation Between Organizational Justice And Organizational Citizenship Behavior In Hospitals Of Tehran University Of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله

 Background and Aim: Since employees satisfaction have important effects on achieving the goals of organizations and also organizational justice is a key factor in employees satisfaction, The aim of this study was to determine the relationship between organizational justice and organizational citizenship behavior in selected hospitals of Tehran University of Medical Sciences.

 Materials and Methods: This study was a descriptive and cross-sectional analysis. The study sample was composed of 312 employees from selected hospitals of Tehran University of Medical Sciences by cluster Stratified Random sampling. Data collected by using two questionnaires: Moorman& Niehoff Organizational Justice and Yaghoobi Organizational Citizenship Bahavior. The questionnaires reliability was supported and based on Cronbach s Alfa (OJ=94%, OCB=93%) and questionnaire validity was confirmed by specialist point of view. Data was analyzed by SPSS 18 software.

 Results: The result of analysis revealed that Hasheminejad hospital had the highest score of organizational citizenship behavior in all dimensions except for altruismin dimension. The score in each of the dimensions for organizational justice except for interactional justice in Hasheminejad hospital were the highest There was significant relationship between organizational justice and organizational citizenship behavior in the following dimensions: Altruism, Conscientiousness, Courtesy, Sportsmanship (p=0/0001). 

 Conclusion: As shown, there was a relationship between organizational justice and all aspect of organizational citizenship behavior in selected hospitals and also there was a positive relationship between involving staffs in organizationl activities with facilitating achievement of organizational goals and improvement of hospital performance, Therefore, strategies should be adopted in line with organizational justice to increase citizenship behavior.

 

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Organizational Justice, Citizenship Behavior, Employees, Hospital

نویسندگان مقاله 45391---45392---45393---45394---45395---45396---

نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-59&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده hospital managment
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات