1391/2/12، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۷۰-۷۸

عنوان فارسی ارزيابی عملکرد بيمارستان شهيد رجايی قزوين بر اساس الگوی تعالی سازمانی EFQM
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف: سازمان‌ها برای حرکت به سمت تعالی، ناگزير از استقرار سيستم‌های نوين مديريتی هستند. از جمله فنونی که در دو دهه اخير از اروپا آغاز شده و در عرصه مديريت کشور موضوعيت يافته، مدل تعالی سازمانی EFQM است. هدف اين پژوهش ارزيابی عملکرد بيمارستان شهيد رجايی قزوين بر اساس الگوی تعالی سازمانی EFQM بود.

روش بررسی: اين مطالعه توصيفی به صورت مقطعی در سال 1389 در بيمارستان شهيد رجايی قزوين انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد الگوی تعالی سازمانی EFQM بود که توسط کليه مديران مرکز تکميل شد. روايی پرسشنامه بر اساس نظر خبرگان و پايايی آن با استفاده از ضريب آلفای کرونباخ آزمون شده که 97/0 به دست آمد. يافته‌ها با استفاده از آمار توصيفی تجزيه و تحليل شدند.

يافته‌ها: بيمارستان مورد مطالعه در توانمندسازها در مجموع 99/183 امتياز از 500(88/36 درصد از امتياز مطلوب) را کسب کرد. در نتايج در مجموع 71/183 امتياز از 500(75/36 درصد از امتياز مطلوب) را کسب کرده و در کل، 7/366 امتياز از 1000 امتياز موجود در الگو را برای ارزيابی عملکرد، در سال 1389 کسب نموده است.

نتيجهگيری: يافته‌های اين مطالعه نشان داد که اين بيمارستان از نظر معيارهای الگوی سرآمدی در وضعيت متوسطی قرار دارد. داشتن ديدگاه سيستماتيک قوی، توجه به مديريت مبتنی بر فرآيندهای سازمانی و نتيجه گرايی، استفاده از اين مدل، برای بيمارستان‌های ايرانی که معمولاً در اين حوزه‌ها با مشکلات جدی روبرو هستند بسيار آموزنده و اجرايی است.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی عملکرد،الگوی تعالی سازمانی،EFQM،بیمارستان شهید رجایی قزوین

عنوان انگلیسی Performance Evaluation of Rajaei Hospital Based on «EFQM» Organizational Excellence Model
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aim: Organizations have to establish modern management systems to progress and to obtain maturity. One of the techniques which started in Europe in the last two decades and is considered in management area of country during recent years is the model of organizational promotion (EFQM). The purpose of this study was Performance Evaluation of Rajaei Hospital Based on «EFQM» Organizational Excellence Model.

Materials and Methods: This cross-sectional study was conducted in year 2010 in Qazvin Rajai Hospital. Data collection tool, was EFQM organization Excellence Model questionnaire which was completed by all the managers. Validity and reliability of questionnaire was calculated. Results were analyzed using descriptive statistics.

Results: Results indicated that this hospital has acquired 99.183 scores out of 500 in enablers factor(88.36 percent of optimum score). Also has gained 183.71 scores out of 500 (36/75 percent of optimum score). Overall, this hospital has obtained 366.7 scores out of 1000 as the total score in the model for performance evaluation in year 2010.

Conclusion: Findings indicated that based on Excellence model criteria, this hospital is in a moderate level. Applying this model for Iranian hospitals which often meet serious problems in this area is informative and practical. Strong systematic view, paying attention to organizational process-based management and being result-oriented are advantageous of using this model.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Assessment of Performance,Organizational Excellence Model,European Foundation of Quality Management(EFQM),Shahid Rajaei Hospital of Qazvin

نویسندگان مقاله 45422---45423---45424---45425---45426---

نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-47&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده hospital managment
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات