چکیده فارسی مقاله |
زمينه و هدف: اولين گام اساسی در تدوين برنامههای ارتقای کيفيت، شناخت ادراکات و انتظارات مشتريان خدمت از کيفيت خدمات، تعيين شکاف و اتخاذ راهکارهايی برای رفع اين شکاف است. پژوهش حاضر با هدف تعيين شکاف کيفيت خدمات آموزشی از ديدگاه مديران آموزشی، اعضای هيأت علمی و دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. روش بررسی: اين پژوهش توصيفی مقطعی در ميان دانشجويان، اعضای هيأت علمی و مديران آموزشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. 384 نفر دانشجو، 384 نفر استاد و 83 مدير با روش نمونه گيری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه پنج بعدی SERVQUAL بود. با استفاده از اين پرسشنامه ادراک پاسخگويان از وضع موجود و انتظارات آنها از وضع مطلوب کيفيت خدمات آموزشی تعيين شد. تحليل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS18 و آزمونهای آناليز واريانس يکطرفه صورت گرفت. يافتهها : در هر پنج بعد خدمت و ابعاد، شکاف کيفيت وجود دارد. در ميان هر سه گروه دانشجويان، استادان و مديران بيشترين ميانگين شکاف کيفيت مربوط به بعد پاسخگويی بترتيب(1/42-، 1/17-، 1/09-) و کمترين ميانگين شکاف مربوط به بعد اطمينان بترتيب(1/07-، 0/87-، 0/77-) بود. نتيجهگيری: انتظارات دانشجويان ، استادان و مديران فراتر از ادراک آنها از وضعيت موجود است و در هيچکدام از ابعاد خدمت، انتظارات آنها برآورده نشده است . برنامه ريزی بهتر در خدمترسانی و افزايش مهارتها، بعنوان راهکارهايی برای کاهش شکاف کيفيت خدمات آموزشی پيشنهاد میشود. |
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Recognition of expectations and perceptions of customers is essential for quality improvement . The aim of this study was to determine the quality gap of educational services in the viewpoints of Tehran University of Medical Sciences (TUMS) educational administrators, faculty members and medical students. Materials and Methods: A cross-sectional study was carried out at TUMS in 2012 among educational administrators, faculty members and students of medicine. A total of 384 students, 384 faculty members and 83 administrators were selected randomly. The five-dimensional SERVQUAL questionnaire was applied for data collection. The educational services quality gap was determined based on the differences between administrators , faculty members and students΄ perceptions and expectations. Descriptive and analytic (one-way ANOVA) statistics were performed using SPSS v.18. Results: The results show that there is a negative quality in all five dimensions of educational services quality. Among all three groups of students, faculty members and administrators, the maximum means of quality gap pertained the dimension of “responsiveness” (-1.42,-1.17,-1.09, respectively) ; the minimum figures, however, were related to “confidence” (-1.07,-0.87,-0.77, respectively). Conclusion : In all aspects, students, faculty members and administrators’ expectations were higher than their perception of the current situation. To reduce the gap, it is recommended that attention be paid to all aspects of service quality, particularly to the responsiveness dimension. Also, better planning to serve employees and enhancing their communication skills are suggested as ways to reduce the educational services quality gap. |
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Gap, Quality, Educational Services, Students, Faculty Members, Educational Administrators |