1391/10/12، جلد ۶، شماره ۵، صفحات ۳۴۲-۳۵۳

عنوان فارسی مطالعه روشهای ارزشيابی دروس نظری و عملی دانشجويان کارشناسی رشته علوم آزمايشگاهی دانشکده پيراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران  
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف: ارزشيابی مبنی بر اهداف پيشرفت تحصيلی بخش مهمی از فرآيند برنامه ريزی آموزشی محسوب می‌شود، که در آن هم فراگيران در فرايند آموزشی متمايز می‌گردند و هم به مدرس در ارزيابی عملکرد خود کمک می کند. هدف از اين تحقيق تعيين روشهای ارزشيابی دانشجويان کارشناسی علوم آزمايشگاهی توسط مدرسين خود در دانشگاه علوم پزشکی تهران دريک سال تحصيلی بود.

روش بررسی:  در اين مطالعه توصيفی- مقطعی، جامعه هدف، اعضا هيات علمی بودند که مدرسين دانشجويان دوره کارشناسی رشته علوم آزمايشگاهی در سال تحصيلی 1389-1388 می‌باشند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از جمع آوری اطلاعات با استفاده از جداول و تعيين فراوانی‌های لازم نسبت به توصيف انواع ارزشيابی‌ها اقدام شد و سپس نتايج حاصل با مصوبات شورای عالی برنامه ريزی علوم پزشکی مورد مقايسه قرار گرفت.

بحث : نتايج نشان می‌دهد که امتحان ميان ترم در 35% کل دروس نظری و عملی جهت ارزشيابی دانشجويان استفاده می‌شود و در ميان روشهای ارزشيابی روش سئوالات چند گزينه‌اي  با 70% در ميان روشهای متداول رتبه اول را داراست.

نتيجه‌گيری: چنانچه نتايج حاصل نشان می‌دهد ارزشيابی دانشجويان کارشناسی اعم از پيوسته و ناپيوسته علوم آزمايشگاهی در دانشکده پيراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران نه تنها بر طبق مصوبات شورای عالی برنامه ريزی علوم پزشکی مندرج در سرفصل دروس می‌باشد، بلکه با انسجام و گستردگی موثرتر در سال تحصيلی 1389-1388 انجام پذيرفته است.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی دانشجویان،دوره کارشناسی،علوم آزمایشگاهی

عنوان انگلیسی Evaluation Methods Of Theoretical And Practical Courses Of Paramedical Faculty Laboratory Sciences Undergraduate Students At Tehran University Of Medical Sciences In The Academic Year 2009-2010 
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aim: Achievement-based evaluation is an important part of the educational planning process, in which learners are screened; besides, it helps teachers in their self-evaluation. The purpose of present study is to survey the methods through which laboratory sciences students were evaluated by their professors at Tehran University of Medical Sciences(TUMS) in the academic year 2009-2010.

Materials and Methods: In this cross-sectional study, the population consisted of the faculty members who teach laboratory sciences courses. Data collection instrument was a researcher-made questionnaire. The collected data were analyzed to describe all evaluation methods using tables and necessary distribution frequencies. Then, the results were compared with those of Medical Planning Council resolutions.

Results: The results show that mid-term exams were used for the evaluation of students in 35% of all theoretical and practical courses. Besides, of the evaluation methods used, multiple-choice questions occupied the first rank(70%) among the methods normally employed.

Conclusion: According to the results, routine evaluation of undergraduate students of laboratory sciences at the Paramedical Faculty of Tehran University of Medical sciences not only conformed to the ratifications of the Supreme Council of Medical Planning, but also was done more extensively and with a higher degree of consistency in the academic year 2009-2010.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Student Evaluation,Undergraduate Students,Laboratory Sciences

نویسندگان مقاله 45589---45590---45591---45592---45593---45594---

نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-10&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده hospital managment
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات