1388/12/10، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۵۵-۶۹

عنوان فارسی بررسی تطبيقی آموزش الکترونيکی در رشته‌های علوم پزشکی در کشورهای منتخب
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف : آموزش الکترونيکی يک فرآيند جديد در آموزش است که براساس فناوری‌های رايانه‌ای، چند رسانه‌ای و پردازشگرها، شکل گرفته است. با پيشرفت آموزش الکترونيکی، آموزش علوم پزشکی نيز از ظرفيت های آن در زمينه‌های مختلف بهره جسته است.برای توفيق در پياده سازی آموزش الکترونيکی و بهره مندی از ظرفيت‌ها و گريز از تهديدهای احتمالی در کشور، پرداختن به
مطالعات تطبيقی و بهره برداری از تجارب دانشگاهی موفق در کشورهای پيشرو در زمينه آموزش الکترونيکی لازم و ضروری است.
روش بررسی: اين پژوهش بصورت تطبيقی و توصيفی - مقطعی در طول سالهای 2007 و 2008 ميلادی با استفاده از سايت تعداد هشت دانشگاه در کشورهای پيشرو و منتخب در زمينه آموزش الکترونيک علوم پزشکی در پنج قاره دنيا و بهره برداری از تعداد شصت و دو منبع و کليد واژه‌های آموزش الکترونيکی، رشته های علوم پزشکی، فناوری ارتباطات، بررسی تطبيقی، دانشگاه انجام شده است. در نهايت، فعاليت‌های انجام شده در دانشگاه‌های مزبور با وضعيت موجود آموزش الکترونيکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در اين خصوص عملکرد بهتری داشته اند، مورد مقايسه قرار گرفته است.
يافته‌ها: يافته‌های بدست آمده نشان می‌دهد دانشگاه منچستر در انگلستان و دانشگاه دکين در استراليا در زمينه راه اندازی و ايجاد دوره‌های آموزش الکترونيکی در رشته های علوم پزشکی از قدمت و تجربه بيشتری برخوردار هستند. در کليه دانشگاه‌های پيشرو ارزيابی دانشجويان بصورت حضوری، آنلاين و ترکيبی است. در دانشگاه‌های کشور افريقای جنوبی کليه آموزش‌های الکترونيکی بصورت رشته‌های منجر به مدرک ارائه می‌شود، در حاليکه در ساير دانشگاه‌ها بصورت دوره‌های تک درس، کوتاه مدت و رشته‌های منجر به مدرک در اختيار علاقمندان قرار می‌گيرد. ارائه رشته‌ها و دوره‌های علوم بهداشتی بصورت الکترونيکی نسبت به ساير رشته‌ها و دوره‌ها در دانشگاه‌های مورد مطالعه بيشتر است.
 بحث و نتيجه گيری:  بنظر می‌رسد دانشگاه‌های مورد مطالعه در کشورهای منتخب درخصوص تاريخچه، واحد متولی، ملزومات ورود، نوع ارزيابی، نحوه ارائه تکاليف، روش ثبت نام و نوع آموزش الکترونيکی بکار رفته بصورت متفاوت با يکديگر عمل می‌کنند. نتايج اين بررسی نشان داد که سيستم آموزش الکترونيکی در دانشگاه علوم پزشکی کشور در مقايسه با کشورهای پيشرو، کاستی‌هايی دارد. لازمه موفقيت در بکارگيری موفق اين سيستم برقراری زير ساخت‌های فناوری و فرهنگی و ارتقاء مهارت مورد نياز کاربران است.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش الکترونیکی،رشته‌های علوم پزشکی،فناوری ارتباطات،بررسی تطبیقی،دانشگاه

عنوان انگلیسی Comparative Study of Electronic Medical Education in Studied Countries
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aim: Electronic learning system is a new educational process which designed upon basis of computerized technology, multimedia and processors. It has several potentials and contexts.
To do comparative study and utilizing of successful electronic learning in developed countries could help us to develop this new process in Iran's Universities of  Medical Sciences.

Materials and Methods: This research is developed descriptive comparative study in 2007 - 2008 by using of developed countries universities websites information and 62 references and keywords such as Electronic Educations,Medical Sciences Courses,Commutation Technology, Comparative Study and University in the field of electronic medical sciences. Then, the findings will compare with each developed countries universities and Iran's Universities of Medical Sciences.

Results: The results showed that Manchester and Dekin University have much experience in developing of electronic learning. The Students should be assessed by attendance, online and blended in developed universities.
Degree based courses are only present in South - Africa University, meanwhile single courses and training are present in other universities. Electronic health sciences courses and training are developed much more in compressive with others.

Discussion and Conclusion: The studied universities are different in history of construction, student assessment type, homework presence type, registration procedures, electronic medical education type with each other.
Iran's Universities of Medical Sciences, electronic education have several deficiencies in comparison with developed countries universities. We suggest appropriate technological and cultural infrastructure and use's skill improvement to develop this process in our country's universities of Medical sciences.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Electronic Learning,Medical Sciences Courses,Communication Technology,Comparative Study,University

نویسندگان مقاله 45643---45644---45645---

نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-114&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده hospital managment
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات