1391/8/11، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۲۵۵-۲۶۴

عنوان فارسی مطالعه هفت بعد پاسخگويی در بيمارستان‌های آموزشی: يک مطالعه کشوری
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف: پاسخگويی فرايندی است که تمام سازمان‌های خدماتی اعم از بيمارستان‌ها نيازمند اجرای آن به منظور مشروعيت بخشيدن به فعاليت‌های خود می‌باشند، به همين منظور اين پژوهش به مطالعه هفت بعد پاسخگويی در بيمارستان های آموزشی کشور پرداخته است.

روش بررسی:  اين مطالعه توصيفی- تحليلی از نوع همبستگی، در نيمه دوم سال 1390  در 5 بيمارستان بزرگ آموزشی درمانی در 5 نقطه از کشور انجام شده است. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با هفت بعد(اخلاقی، فرهنگی، مالی، عملکردی، قانونی، اطلاع رسانی و ساختاری) و 24 گويه جمع آوری و با استفاده از آمار توصيفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزارSPSS  نسخه 16 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است.

يافته ها: تعداد کل افراد مورد مطالعه 454 نفر بود. بيشترين(1/40 درصد) و کمترين(8/6) سن افراد مورد مطالعه در گروه سنی 29-21 سال و بالاتر از 50 سال بود.

يافته های پژوهش ميانگين بعد ساختاری را با بيشترين(97/0 ±54/3) و بعد اطلاع رسانی را با کمترين ميانگين(96/0±45/3) نشان داد. امتياز ميانگين پاسخگويی بيمارستان شهر رشت با بيشترين(61/0±99/3) و بيمارستان شهر تهران با کمترين ميانگين(67/0 ±02/3)  بود. همبستگی بين تمام ابعاد مورد مطالعه تاييد و ميانگين کلی پاسخگويی در بيمارستان های آموزشی کشور متوسط به بالا ارزيابی گرديد.

نتيجهگيری: نگرش بيماران نسبت به پاسخگويی بيمارستان های آموزشی کشور متوسط به بالا بوده است. لذا به نظر می‌رسد دفتر يا واحدی به نام پاسخگويی و اعتبار بخشی و مميزی مستمر ابعاد آن به منظور پيشبرد اهداف عالی بيمارستان، امری ضروری است.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله پاسخگویی،بیمارستان های آموزشی،ایران

عنوان انگلیسی Seven Dimensions Of Accountability In Iran\'s Teaching Hospitals: A National Study 
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aim: Accountability is a process by which all service organizations including hospitals are required to legitimize their activities. This research aims to study the seven aspects of accountability in Iran's teaching hospitals.

Materials and Methods: This is a cross-sectional analytic study performed in the second half of 1390 in five major medical-educational hospitals in 5 points of the country. A research-made questionnaire with seven dimensions (ethical, cultural, financial, operational, legal, informational, and structural) was used. The collected data were analyzed using descriptive and inferential statistics.

Results: The total number of subjects was 454, of whom 45.6% were males and the rest were females (n = 247). They were mostly (40.1%) in the age group of 21- to 29-year-olds, and the least figure (6.8%) pertained to those older than 50 years of age. The average mean of structure turned out to be the highest (3.54 ± 0.97) and the informational dimension had the lowest (3.45 ± 0.97). The average accountability score was the highest in Rasht hospital (99.3 ± 0.61) and the lowest in Tehran hospital (3.02 ± 0.67). The correlations between all dimensions were confirmed. Moreover, accountability as evaluated in the studied educational hospitals was above average.

Conclusion: Patients' attitude towards accountability in Iran's teaching hospitals was assessed to be above average. The findings show that an office or a unit for accountability, validation, and continuous audit of its dimensions is essential to advance the high goals of the hospitals.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Accountability,Teaching Hospital,Iran

نویسندگان مقاله 45665---45666---45667---45668---

نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-17&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده hospital managment
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات