1391/8/11، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۲۶۵-۲۷۴

عنوان فارسی ايجاد سازمان يادگيرنده بر اساس مدل مارکوارت در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف: يادگيری شايد تنها مزيت رقابتی پايدار برای همه‌ی سازمانها باشد. سازمان يادگيرنده سازمانی است که افراد آن دائماً قابليت‌های خود را به منظور خلق نتايج درستی که خواهان آن هستند، به گونه‌ای بسط می‌دهند که الگوهای جديد و همه جانبه تفکر پرورش يابد و آرمان جمعی بر پا شود و افراد دائماً از آموخته‌های يکديگر ياد بگيرند. هدف از اين پژوهش تعيين ميزان ايجاد سازمان يادگيرنده و زير سيستم‌های آن در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد می‌باشد.

روش بررسی:  اين پژوهش به صورت توصيفی- پيمايشی در سال 1390 اجرا شده است. جهت اندازه گيری سازمان يادگيرنده، از پرسش نامه استاندارد سازمان يادگيرنده Marquardt در مقياس ليکرت با ضريب آلفای کرونباخ 946/0 استفاده شده است. نمونه‌های تحقيق شامل 177 نفر از کارکنان هفت معاونت ستاد دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با رده‌ی شغلی کارشناس و بالاتر بودند که به روش نمونه گيری ساده انتخاب شدند.

يافته‌ها: نتايج اصلی پژوهش نشان داد که ميانگين نمره سازمان يادگيرنده و زيرسيستم‌های پويايی‌های يادگيری، توانمند سازی افراد، مديريت دانش و کاربرد فناوری بالاتر از ميانگين فرضی است. همچنين زيرسيستم تحول سازمان برابر سطح ميانگين فرضی بود و بين ميانگين حداقل دو زيرسيستم از زيرسيستم‌های سازمان يادگيرنده تفاوت معنا داری وجود داشت.

نتيجهگيری: توجه بيشتر به استقرار زيرسيستم‌های سازمان يادگيرنده و توسعه متوازن اين زيرسيستم‌ها ضروری می‌باشد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله سازمان یادگیرنده،نظام سلامت،کاربرد فناوری

عنوان انگلیسی Building The Learning Organization Based On Marquardt,s Model In Shahrekord University Of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aim: Learning may be the only sustainable competitive advantage for all organizations. A learning organization is an organisation where people continually expand their capacity to create results they truly desire; new and expansive patterns of thinking are nurtured; collective aspirations are set free; people are continually learning from what others have learned. The aim of this research is to study whether a learning organization and its subsystems are established in Shahrekord University of Medical Sciences (SKUMS).

Materials and Methods: This descriptive-survey study was conducted in 2012. Marquardt's standard questionnaire was used to measure learning organization based on Likert's scale with a Cronbach's Alpha coefficient of 0.946. The research sample consisted of 177 staff members (bachelor's degree holders and bove) in seven vice-chancellorships of SKUMS, selected through simple random sampling.

Results: The findings of the study are twofold. (1) According to the results of one-sample t-test with a 95% confidence interval, the mean scores in learning organization and sub-systems of learning dynamics, people empowerment, knowledge management and technology application subsysems were higher than the assumed mean of 3; however, the figure turned out to be equal to the assumed mean for the organization transformation subsystem, and (2) Based on Freidman Test, there was a significant difference between the means of at least 2 learning organization subsystems.

Conclusion: According to the research findings, more attention should be paid to the subsystems of learning organization establishment and balanced development of these subsystems.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning Organization, Health System, Technology Application

نویسندگان مقاله 45669---45670---

نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-18&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده hospital managment
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات