1389/12/10، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۵۰-۵۹

عنوان فارسی بررسی زمان انتظار مراجعين به درمانگاه های تخصصی مجتمع درمانگاهی شهيد داستانی بيمارستان دکتر شريعتی تهران با استفاده از الگوی شش سيگما
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف: از آنجا که زمان انتظار يکی از عوامل موثر در رضايت بيماران از کيفيت خدمات ارائه شده می باشد، مطالعه حاضر به منظور بررسی زمان انتظار مراجعين به درمانگاه های تخصصی بيمارستان دکتر شريعتی تهران انجام پذيرفته است.

روش بررسی: اين پژوهش با بهره مندی از الگوی شش سيگما  در چهار مرحله و با روش های کمی و کيفی انجام شده است. جامعه اين پژوهش را کليه مراجعين به درمانگاه های تخصصی بيمارستان شريعتی که بيش از 100 مراجعه کننده در ماه داشتند، در بازه زمانی يک هفته کاری تشکيل دادند. حجم نمونه، 266 نفر، معادل 10درصد از مجموع مراجعين يک هفته درمانگاه های تحت مطالعه انتخاب گرديد.  ابزارهای گرد آوری داده ها، ساعت کورنومتردار، فرم ثبت زمان های اندازه گيری شده و چک ليست بوده است. پس از  جمع آوری داده ها از حوزه واقعيت، بوسيله  نرم افزار (SPSS)  مورد تحليل قرار گرفتند.

يافته ها: ميانگين زمان انتظار مراجعين به درمانگاه ها در روز ويزيت 121 دقيقه با انحراف معيار33.73 مشخص گرديد. مهمترين فرايندها از زمان ورود مراجعين به درمانگاه تا خروج آنها شناسايی شدند.

 نتيجه گيری: تعداد زياد بيماران به صورت همزمان، عدم حضور به موقع پزشکان، کمبود تعداد پزشکان، به عنوان سه عامل اول طولانی شدن زمان انتظار مراجعين از منظر دريافت کنندگان و ارائه کنندگان خدمات درمانی بودند. در اين مجموعه دو شيفته کردن درمانگاه، تامين نيروی انسانی مناسب، اصلاح هندسی فضاهای فيزيکی جهت کاهش زمان انتظار مراجعين ، پيشنهاد می‌شود.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله زمان انتظار،شش سیگما،درمانگاه های تخصصی

عنوان انگلیسی Study Of Waiting Time In Shahid Dastani\'s Specialized Clinics Of Shariati Hospital Using By Six Sigma Model
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aim: Waiting time is one of the factors affecting patient satisfaction of service quality which is offered. In This Study waiting times referred to some clinics like Shahid Dastani integrated clinical training center, treatment and researching center like Shariati Hospital was performed.

Materials and Methods: Six sigma model in four stages together with qualitative and quantitative methods was used in this study. The study population consisted of the all patient referred to specialist clinics like Shahid Dastani during every week. We selected 10% of all patients as a sample size referred to specialist clinics (n= 266). Data were collected by interviewing and filling the checklists using a stopwatch. Measured waiting times were registered in a blank form. Data entry and analysis were performed using SPSS.

Results: Mean and standard deviation of waiting time were 121± 33.73 minutes. The most important processes from referred entrance to leaving the physician's office consisted of comprehensive workflow processes, overall workflow, times forming, funds, medical records, previous bloom times, refunds and discount at all costs, and complaints.

Conclusion: The first three factors of prolonged time form health care providers and referees view are simultaneous increase in the number of referees, physicians being on time and shortage of doctors. This collection extends the time of giving services by clinice, providing human resources and modifying the physical spaces wich were some of recommendations to reduce waiting times.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Waiting Time,Six Sigma,Outpatient Clinics

نویسندگان مقاله 45833---45834---45835---

نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-94&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده hospital managment
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات