1390/12/11، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۴۶۱-۴۷۰

عنوان فارسی تدوين و پيشنهاد استاندارد و چارت اندازه گيری و کنترل تراز نشر صوتی موتورسيکلت ها
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف: صدای ناشی از عبور و مرور موتورسيکلت ها سهم بسزايی در آلودگی صوتي  شهرهای بزرگ دارد که اين امر می تواند به دليل فقدان قوانين و استاندارد های ملی کنترل تراز نشر صوتی موتورسيکلت های توليد داخل و نيز وارداتی باشد. اين مطالعه از طريق ارزيابی آلودگی صوتی موتورسيکلت ها اقدام به ارايه حدود مجاز با قابليت کاربرد در مراحل مختلف عمر موتورسيکلت نموده است.
روش بررسی: ابتدا استانداردهای صدای موتورسيکلت در کشور های مختلف بررسی و با نتايج حاصل از اندازه گيری تراز صدای 622 دستگاه موتورسيکلت در سه گروه مختلف مقايسه گرديد. ميزان نمونه در هر گروه تابعی از ميزان توليد ساليانه آن گروه در کشور بود. سپس با استفاده از آزمون های آماری حدودی را که بتواند در مرحله اول 90 درصد موتورسيکلت های ساخت داخل را در برگيرد به عنوان استاندارد صدای موتورسيکلت های توليد داخل  پيشنهاد گرديد.
يافته ها: اين حد مجاز برای موتورسيکلت های گروه 1، 2، 3 به ترتيب 84 ، 86 و 87 (dB (A در مرحله TA (تاييد نوع) محاسبه گرديد. برای مرحله COP (تطابق با توليد) مطابق فرمول خاصی افزايش می يابد ودر نهايت نيز يک فلوچارت به عنوان روش استاندارد اندازه‌گيری صدای موتورسيکلت ها در مراحل TAوCOP پيشنهاد گرديد.
نتيجه گيری: تراز نشر صوتی موتورسيکلت های ساخت داخل به طور متوسط حدود dB 9 از حدود مجاز اروپايی بيشتر می باشد و اگر حدود مجاز اروپايی را جهت موتورسيکلت های ساخت داخل اعمال کنيم حدود 90 درصد موتورسيکلت ها از چرخه توليد خارج خواهند شد که در عمل اين امر غيرقابل اجرا خواهد بود.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله تراز نشر صوتی،موتورسیکلت،استاندارد

عنوان انگلیسی Introducing the Standard and Chart to Measure and Control the Motorcycle Noise Level
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Objectives: Sound of motorcycles plays an important role in noise pollution in big cities. This is due to the lack of national law or standards to control the noise of domestic and also imported motorcycles. This study tries to introduce a practical limit value in different stage of motorcycle life cycle by assessing their noise pollution.
Materials and Methods: First the motorcycles noise standards at different countries were studied and they were compared with the results from noise level of 622 motorcycles in 3 different groups. The sample volume in each group corresponds to the amount of their annual production rate. Then using statistical tests, a limit was determined in which 90% of the domestic motorcycles can be covered. The limit is proposed as the standard for domestic motorcycle noise.
Results: The limit for motorcycles of groups 1, 2 and 3were 84, 86 and 87 dB (A) ,respectively in the TA stage. For the COP stage (Conformity of Production), the limit increases according to certain formula. In the end, a flowchart was proposed as a standard method for measuring the sound of motorcycles in the TA and COP stages was proposed.
Conclusion: Noise level of the domestic motorcycles is at least 9 dB (A) higher than the noise limit value of European motorcycle. If European limit value is considered for producing the national motorcycle, 90% of them will get out of production cycle and this would not be practical.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Noise level,Motorcycle,Standard

نویسندگان مقاله 46756---46757---46758---46759---46760---

نشانی اینترنتی http://ijhe.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-52&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده General
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات