1382/2/11، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۴۵-۵۴

عنوان فارسی توليد و ارزيابی حسی و بيولوژيک کيک دانش آموز
چکیده فارسی مقاله

مسئولان آموزش و پرورش با مشکل تهيه ميان وعده مناسب برای دانش آموزان روبرو بوده و باتوجه به اهميت آن در ميزان يادگيری، اين طرح با هدف توليد و ارزيابی حسی و بيولوژيک ميان وعده ای برای مصرف در مدارس ابتدايی اجرا شد. فرمول نهايی با نسبت های تخم مرغ 87، شيرخشک 26، شکر 113، روغن 26، پودر پخت 5.2 و سويا 22 (بر پايه آرد) بوده و NaFeEDTA هنگام تهيه خمير اضافه گرديد. رطوبت، خاکستر، پروتئين، پراکسيد، PH، کلسيم و آهن طبق روش های AOAC سنجيده شد. برای ارزيابی حسی، طبق روش های سازمان بين المللی استاندارد (Intertional standard organization: ISO) پنج نفر انتخاب شده و آموزش ديدند. ارزياب ها، کيک های دانش آموز (X)، کيک دانش آموز غنی شده (Y) و شاهد (Z) را از نظر بافت و طعم (نمره دهی) و رنگ مغز و پوسته (رتبه بندی) ارزيابی کردند. 85 دانش آموز ابتدايی از سه مدرسه بعنوان گروه هدف کيک ها را ارزيابی نمودند (هدونيک). قابليت هضم حقيقی پروتئين با تهيه رژيم های پايه (بدون پروتئين)، مبنا (کازئين) و مورد (کيک) روی سه دسته موش 21 روزه سنجيده شد. نتايج با برنامه SPSS تجزيه و تحليل گرديد. کيک دانش آموز با 11.6% پروتئين، 8.7% چربی، 21% رطوبت و 2.5% خاکستر در 86 گرم، 300 کيلوکالری انرژی و 10 گرم پروتئين دارد. کيک شاهد با 7.6% پروتئين، 15.6% چربی، 19.1% رطوبت، 1.8% خاکستر در همان وزن، 339 کيلوکالری و 6.5 گرم پروتئين دارد. بافت و طعم کيک های X و Y يکسان و اختلاف آنها با شاهد معنی دار بود (P<0.01). رنگ مغز و پوسته کيک ها اختلافی نداشتند (P<0.05). گروه هدف اختلاف X-Y را معنی دار نشان داد. قابليت هضم پروتئين کيک دانش آموز 92% و کازئين 102% بدست آمد که اختلافشان معنی دار بود (P<0.01). افزايش سويا، همچون ديگر تحقيقات باعث افزايش رطوبت، نرمی، فشردگی بافت و کاهش حجم کيک شد. اختلاف X-Y نزد گروه هدف می تواند بدليل حس چشايی حساس تر آنها باشد. قابليت هضم حقيقی پروتئين، کمتر از 100% را مطابق با نتايج ديگر محققان می توان بدليل ترکيبات سويا و فرآيندهای پخت دانست. کيک دانش آموز با کيفيت تغذيه ای و پذيرش بالا و 53% پروتئين حيوانی قابليت توسعه بعنوان ميان وعده ای مناسب را دارد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیک،غنی سازی،میان وعده،دانش آموز

عنوان انگلیسی PRODUCTION AND BIOLOGICAL AND ORGANOLEPTIC EVALUATION OF A SNACK CAKE FOR SCHOOL STUDENTS
چکیده انگلیسی مقاله

The educational authorities are concerned with preparation of a suitable snack for the students (6-11 yrs).Considering the potential effects of the snack on cognitive and learning functions, this project was designed for the production and evaluation of a nutritionally suitable cake for students.
The cake's ingredients were egg(87%), skimmed milk powder (26%), sugar (1 12%), oil (26%), baking powder(5.2%),defatted soya(22%) and wheat flour (100%) NaFeEDTA (was added as an iron fortificant). Moisture, ash, protein, Ca and iron contents were determined by AOAC methods.Five panelists were selected and trained as recommended by ISO. They evaluated student cake (x), enriched student cake(Y) and the control (z) for taste,texture (scoring), crumb and crust color (ranking). Eighty-five students evaluated the cakes as target group (hedonic).True protein digestibility (TPD) was determined using three diets (non protein,casein,students' cake) and three groups of 21 days rats. The results were analyzed using the SPSS program. A students cake with 11.6% protein, 8.7% fat, 21% moisture and 2,5% ash had an energy content of 300 Kcal plus 10 gr protein while the control preparation had 5,7gr (6.6%) protein, 15.6% fat, 19.1% moisture and 1.8% ash and an energy content of 339 Kcal energy and 5.7 gr per unit weight.The taste and texture of x and y were similar but different from the controls (p

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cake,Fortification

نویسندگان مقاله 46964---46965---

نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-299&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده General
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات