1391/10/12، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۱-۱۴

عنوان فارسی نيازهای آموزشی ارتقاء سلامت روان در جوانان داوطلب ازدواج
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف: برنامه­های آموزشی برای ارتقاء سلامت روان همسران در زندگی مشترک ضروری است. برگزاری هر برنامه آموزشی نيازمند شناخت دقيق نيازهای گروه هدف است. هدف اين پژوهش گزارش برخی از نيازهای آموزشی مرتبط با سلامت روان جوانان داوطلب ازدواج می­باشد.

روش کار: در يک مطالعه مقطعی توصيفی تحليلي450 نفر از همسران شرکت کننده در برنامه آموزشی قبل از ازدواج در تهران به روش نمونه­گيری طبقه­ای تصادفی شده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها، "پرسشنامه خود ايفا" بود که ميزان نياز به آموزش در حيطه سلامت روان را با مقياس پنج درجه­ای ليکرت مورد بررسی قرار مي­داد. برای تجزيه و تحليل داده­ها از نرم افزارSPSS15  و آمار توصيفی و آزمون­ها آماری تی تست، آناليز واريانس يک طرفه و کای دو استفاده شد.

نتايج: سطح نياز به آموزش در حيطه سلامت روان بيش از متوسط (نمره3) بود، زنان به طور معني­داری بيشتر از مردان احساس نياز مي­کردند (001/0=p). بيشترين سطح نياز به آموزش در هر دو جنس مربوط به موضوع روش­های زنده نگهداشتن عشق در زندگی مشترک بود. تفاوت سطح نياز به آموزش در گروه­های متغيرهای اجتماعی-دموگرافيک در زنان معني­دار نبود ولی اين اندازه در مردان کارگر به طورمعني­داری بيش از مردان با شغل آزاد بود (018/0=p).

نتيجه ­گيری: براساس يافته­ها جوانان در حين ازدواج به آموزش در زمينه سلامت روان احساس نياز مي­کنند. لازم است برنامه­های آموزشی با توجه به اولويت­های ابراز شده برای ارتقاء سلامت روان در زندگی مشترک برای جوانان طراحی و اجرا گردد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش,سلامت روان,جوانان,تهران

عنوان انگلیسی Educational needs for mental health promotion in engaged youth
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aim: Educational programs for couples' mental health promotion in marital life are a necessity.  The first step in planning an educational program understands the needs of the target group. This paper reports the mental health educational needs in youth planning to marry.

Materials and Methods: In a descriptive-analytical cross sectional study, 450 individuals taking part in pre-marriage education courses in Tehran were selected by randomized stratified sampling. The data was collected using a questionnaire that measured the educational needs in the area of mental health by the 5-point Likert-type scale. Data analysis was done using the SPSS-15 software, the statistical tests being the independent T-test, one-way analysis of variance (ANOVA), and the chi-square test.

Results: On the whole, the subjects' felt need for mental health education was more than moderate (3 on the Likert scale); women expressed a higher need than men (p=0.001). The main concern of the participants - both men and women - was How to keep romance alive in married life. The extent of need expressed for mental education was not statistically different in different socio-demographic groups of women, while worker men expressed a higher need than self-employed men (P=0.018).                                                                        

Conclusion: Based on the findings of this study, young people planning to marry have a felt need for education in the area of mental health. It is recommended to design and implement educational programs to promote their knowledge in this area with due consideration of priorities stated by them.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education,Mental health,Youth,Tehran

نویسندگان مقاله 47013---47014---47015---

نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-9&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده General
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات