1383/1/13، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی بررسی کيفيت خدمات تنظيم خانواده در مراکز بهداشتی درمانی شهر همدان در سال ۱۳۸۲
چکیده فارسی مقاله

به منظور تعيين کيفيت خدمات تنظيم خانواده و شناخت عمده ترين نقاط قوت و ضعف سيستم ارائه خدمات، مطالعه ای به صورت مقطعی از ارديبهشت تا شهريور سال 1382 و در سطح 25 پايگاه بهداشتی شهری، در همدان انجام گرفت. تعداد 400 مورد مراجعه به اين مراکز توسط چک ليست های استاندارد يونيسف و با روشی عينی (Objective) مورد ارزيابی کيفی قرار گرفتند و ارتباط بين کيفيت ارائه خدمات و متغيرهايی از قبيل سطح تحصيلات فرد خدمت دهنده، ساعت انجام خدمت و آموزش های پيشين نيز بررسی گرديد. نتايج حاصل از اين تحقيق نشان داد که در بيش از 50% کل موارد مراجعه، ارائه خدمات با کيفيتی در حد متوسط به پايين صورت گرفته و بيشترين ضعف و نارسايی هم در قسمت های شرح حال گيری، معاينه فيزيکی و مشاوره تعيين روش، مشاهده می شود. همچنين مشخص گرديد که کارمندان تحصيلکرده تر عموما خدمات را با کيفيتی پايين تر عرضه می کنند و نيز بيمارانی که قبلا به نوعی در مورد مقوله تنظيم خانواده آموزش ديده اند خدماتی با کيفيت نامطلوبتر دريافت می دارند. ساير عوامل موثر بر کيفيت عبارت بودند از زمان انجام خدمت و مساله تغيير روش ضد بارداری. در کل يافته های اين پژوهش حاکی از وجود نقايص جدی در امر تربيت نيروی انسانی (خصوصا در حيطه مهارت های ارتباطی) است و لزوم بازنگری اساسی در محتوا و روش آموزش پرسنل خدمت دهنده را گوشزد می نمايد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله کنترل موالید

عنوان انگلیسی A QUALITATIVE ASSESSMENT OF URBAN FAMILY PLANNING FACILITIES HAMADAN, MAY – SEPTEMBER 2003
چکیده انگلیسی مقاله This cross-sectional study was conducted from May to September 2003, with the aim of determining quality of service in 25 State-run family planning clinics in Hamadan city. A total of 400 consultations were observed and assessed using UNICEF quality checklists. Results showed that less than 50% of the clients are receiving service of a satisfactory quality; areas of care where quality was worst included history taking, physical examination and counseling. It became apparent that care providers with higher education had lower performance levels compared to their less educated colleagues. Service for new clients was of poorer quality than for those who had requested a change of contraceptive method. Furthermore, earlier hours of a work shift (before 10 o’clock) were associated with better service quality than later hours. Altogether, the study reveals serious flaws in areas such as training of family health workers and human resource management within the current system. To address these shortcomings, we recommend a more client-oriented approach in health care, use of supplementary material to promote client knowledge, and training of health workers with due emphasis on effective communication and performance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Quality, Family Planning, Birth Control, Iran, Survey

نویسندگان مقاله 47208---47209---47210---47211---

نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-272&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده General
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات