1389/11/12، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۱-۱۳

عنوان فارسی ارزشيابی مدل ارتقای سلامت پندر در پيشگويی کيفيت زندگی دختران نوجوان
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف: با توجه به کم توجهی به مقوله ارتقای سلامت نوجوانان به علت تلقی ناشی از سالم بودن آنان در بيشتر کشورهای جهان، بر آن شديم تا باانجام اين مطالعه به ارزيابی پيشگويی کننده های کيفيت زندگی دختران نوجوان از طريق تحليل مسير بر اساس مدل ارتقای سلامت پندر دست يابيم.
روش کار: مدل ارتقای سلامت پندر چهارچوب اين مطالعه را تشکيل داد. اين مطالعه مقطعی، بر روي500 نمونه دختر نوجوان (پايه ي9 الی 11) با استفاده از روش نمونه گيری طبقه ای تصادفی از بين 20 دبيرستان دخترانه در4 منطقه شهرستان کاشان، اجرا شد. معيارهای ورود به مطالعه عبارت بودند از داشتن پايه 9 الی 11 و رضايت نامه کتبی از سوی اوليا ، مربيان و از سوی دختران نوجوان. پرسشنامه های استاندارد: موانع درک شده ، خودکارآمدی درک شده ، عواطف درک شده ، حمايت اجتماعی درک شده، سبک زندگی مروج سلامت و کيفيت زندگی بين دختران نوجوان توزيع وازطريق مصاحبه توسط کارشناسان دوره ديده جمع آوری شد. سپس، داده‌ها از طريق روش آماری تحليل مسيربا استفاده از نرم افزارهای SPSS 18 و LISREL8.8 تجزيه و تحليل شدند.
نتايج: کليه ی سازه های مدل ارتقای سلامت و سبک زندگی مروج سلامت ارتباط معنی داری با کيفيت زندگی دختران نوجوان داشتند. سازه خودکارآمدی و عواطف درک شده به ترتيب بيشترين قدرت پيشگويی کنندگی (01/0 p<)70/0 = β( و(01/0 p<) 21/0 = β ) کيفيت زندگی را داشتند. سبک زندگی مروج سلامت به عنوان ميانجی [HB1]39% از کيفيت زندگی دختران نوجوان را تبيين کرد . 73% از تغيير ميزان کيفيت زندگی توسط دختران نوجوان اين مدل برازش يافت.
نتيجه‌گيری: يافته های مطالعه نشان داد که مدل ارتقای سلامت ، کاربرد مناسبی برای تبيين و پيشگويی کنندگی کيفيت زندگی دختران نوجوان را دارد. بر اين اساس ، به برنامه ريزان سلامت بکارگيری مدل ارتقای سلامت پندر بمنظور ارتقای کيفيت زندگی در اين جمعيت پيشنهاد می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت زندگی،مدل ارتقای سلامت پندر،دختران نوجوان

عنوان انگلیسی Evaluation of Pender\&apos;s health promotion model for predicting adolescent girls\&apos; quality of life
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aim: Presently not sufficient attention is paid to adolescent health promotion in many countries, because of the widespread belief that adolescents are generally healthy. The purpose of this study was to evaluate predictors of adolescent girls' quality of life using path analysis based on Pender's health promotion model.

Materials and Methods: The Pender's health promotion model served as the framework of this cross-sectional study, which included a total of 500 adolescent girls (grades 9-11) selected by stratified random sampling from 20 high schools for girls in 4 districts of Kashan province, Iran. Inclusion criteria were being in grades 9-11 and a written informed consent (from teachers, parents and the girls themselves). Data were collected through interviewing the girls, the interviewers being trained persons, using several standard questionnaires (for perceived self-efficacy, perceived affect, perceived barriers, perceived social support; health promoting lifestyle, and health-related quality of life). Data analysis was done using SPSS18 and LISREL 8.8, the statistical test being path analysis.

Results: All constructs of the health promotion model and health promoting lifestyle were significantly related to adolescent girls' quality of life. Perceived self-efficacy (β=0.70, p<0/01) and perceived affect (β=0.21, p<0/01) had the highest correlation with the quality of life. The model and the health-promoting lifestyle as a mediator accounted for 73% and 39% of variance in adolescent girls' quality of life, respectively.

Conclusion: The findings of this study indicate that the health promotion model can be used to explain and predict the quality of life of adolescent girls. Thus, the Pender's health promotion model is recommended to health planners for promoting the quality of life in this population.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Quality of life,Pender’s health promotion model,Adolescent girls

نویسندگان مقاله 47281---47282---47283---47284---47285---

نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-65&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده General
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات