1385/1/12، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۶۵-۷۲

عنوان فارسی مقايسه تاثير دو روش آموزش تغذيه در مورد صبحانه بر عملکرد دانش آموزان سال چهارم دبستان های دخترانه منطقه ۶ آموزش و پرورش تهران
چکیده فارسی مقاله

زمينه و هدف: کودکانی که بدون مصرف صبحانه به مدرسه می روند و يا صبحانه آن ها از ارزش تغذيه ای بالايی برخوردار نيست نيازهای تغذيه ای آن ها در دوران رشد تامين نمی گردد. آموزش تغذيه می تواند نقش تعيين کننده ای در انتقال آگاهی و ايجاد نگرش مطلوب و نهايتا تغيير رفتار در مورد مصرف صبحانه و کيفيت آن داشته باشد.

روش کار: مطالعه حاضر با هدف مقايسه تاثير دو روش آموزش تغذيه يکی کتابچه و ديگری سخنرانی بر عملکرد تغذيه ای دختران دانش آموزان کلاس چهارم منطقه 6 آموزش و پرورش تهران انجام شده است. تعداد 150 نمونه به طور تصادفی چند مرحله ای انتخاب و در سه گروه کتابچه و سخنرانی و شاهد بطور مساوی تقسيم شدند. در ابتدای مطالعه در هر سه گروه عملکرد تغذيه ای با استفاده از پرسشنامه بررسی شد سپس در يک گروه با استفاده از کتابچه خود آموز و در گروه ديگر به روش سخنرانی آموزش انجام گرديد. عملکرد تغذيه ای دانش آموزان دو هفته پس از آموزش در هر سه گروه مورد مجددا بررسی گرديد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه عمومی و پرسشنامه عملکرد استفاده شد.

نتايج: در اين بررسی ميانگين تفاوت نمرات عملکرد دانش آموزان بعد از آموزش بين سه گروه اختلاف آماری معنی داری را نشان داد (p=0.002). ميانگين نمرات عملکرد بعد از آموزش در گروه سخنرانی در مقايسه با گروه شاهد 0.76 نمره (p=0.005) و در گروه کتابچه در مقايسه با گروه شاهد 0.68 نمره (p=0.014) افزايش يافت ولی اين افزايش در گروه سخنرانی در مقايسه با گروه کتابچه 0.08 نمره بود که از نظر آماری معنی دار نمی باشد. پس از کنار گذاشتن تاثير متغيرهای مستقل مورد مطالعه باز هم آموزش باعث افزايش معنی داری در ميانگين تفاوت نمرات عملکرد دانش آموزان گرديد (P=0.05).

نتيجه گيری: استفاده از روش سخنرانی روش پوياتری برای آموزش تغذيه نسبت به کتابچه (خودآموز) می باشد ولی با توجه به تعداد کثير دانش آموزان در نظام آموزشی و عدم امکان آموزش مستقيم به آنها، استفاده از کتابچه آموزشی می تواند فراگير و مقرون به صرفه باشد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله کتابچه

عنوان انگلیسی Comparison of two nutrition education techniquies on breakfast-eating practice in primary school girls, Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Children, who go to school without breakfast or have breakfast that is not nutritious enough, will not be able to meet their nutritional needs for growth. Nutrition education can be instrumental in providing knowledge, desirable attitude, and changing behavior concerning breakfast. The purpose of this study was to compare two method of nutrition education – booklet and lecture- on practice of fourth grade girls.
Material and Methods:
Using three stage random sampling a total of 150 students were randomly selected and divided into 3 equal groups; booklet, lecture, and control. At the beginning of the study, an assessment of practice was conducted for all groups. Education through booklet and lecture was provided. Two weeks after the education, an assessment of practice was conducted again. To collect data two types of questionnaires - general and practice - were used.
Results: The result showed a significant difference of means of practice (P=0.002) score among three groups. The mean score of practice in the lecture against the control group and that of the booklet against control group increased 0.84 (P=0.005), 0.76 (P=0.014) respectively, but no significant increase was observed between lecture against the booklet group. After omitting the effect of independent variables in question, education still increases the difference of means of practice scores significantly (P=<0.05). Lectures are a more dynamic method for nutrition education.
Conclustion:
Considering the large number of students in primary schools and lack of access to a direct method of education, using booklets is an appropriate method.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Breakfast,Lecture,Booklet

نویسندگان مقاله 47353---47354---47355---47356---47357---

نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-218&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده General
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات