1384/4/10، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۱-۲

عنوان فارسی تأثير مداخله آموزشی با استفاده از رويکرد تعاملی بر تغيير رفتار، هموگلوبين A۱c و کيفيت زندگی مرتبط با سلامت در بيماران ديابتی
چکیده فارسی مقاله

ديابت يک بيماری مزمن در تمام دوران زندگی است و کنترل آن نياز به تغييرات اساسی در سبک زندگی بيماران دارد.هدف اين مطالعه تعيين تأثير مداخله آموزشی بر آگاهی،رفتار، هموگلوبينA1c و کيفيت زندگی مرتبط با سلامت در بيماران مبتلا به ديابت بود. جمعيت مورد مطالعه شامل بيماران مبتلا به ديابت نوع 2 تحت پوشش درمانگاه ديابت بندر عباس بود. 80 بيمار به طور تصادفی انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسيم شدند و به هر گروه 40 نفر اختصاص يافت. آگاهی و رفتار بيماران با استفاده از پرسشنامه ، هموگلوبين A1c با روش کالريمتری و کيفيت زندگی مرتبط با سلامت با استفاده از پرسشنامه WHOQOL-BREF تعيين گرديد. جلسات آموزش گروهی برای گروه مداخله برگزار شد و چها ماه بعد مورد ارزيابی قرار گرفت.گروه کنترل نيزپرسشنامه ها را در اولين ملاقات و 4 ماه بعد از آن تکميل نمودند. گروه مداخله افزايش معنی داری در ميانگين آگاهی از 7/6 به 8/15 (000/0 = p) ، سلامت فيزيکی از 7/64 به 2/77 (000/0= p) و سلامت روانی از 56 به 4/71 و کاهش معنی داری در ميانگين هموگلوبين A1c از 4/9 به 2/8 (000/0 = p) و همچنين افزايش معنی داری از نظر کنترل شخصی قند خون ، کنترل وزن، ورزش و رعايت رژيم غذايی داشت.گروه کنترل هيچ تغيير معنی داری در متغير های اندازه گيری شده بجز آگاهی نداشت. کاهش در ميانگين هموگلوبينA1c و بهبودی در بعد فيزيکی و روانی کيفيت زندگی گروه مداخله به طور عمده ناشی از تغيير در رفتار آنها است.نتايج اين پژوهش از نظر بالينی برای بيماران مبتلا به ديابت نوع 2 سودمند است و کمکی برای پزشک در کنترل بهتر ديابت است. ضمنأ روش آموزشی مورد استفاده ، ارزان ، مناسب برای مراقبتهای کلنيکی اوليه و قابل اجرا است.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله هموگلوبینA1c،کیفیت زندگی مرتبط با سلامت

عنوان انگلیسی INFLUENCE OF EDUCATIONAL INTERVENTION USING INTERACTION APPROACH ON BEHAVIOR CHANGE,HEMOGLOBIN Alc AND HEALTH - RELATED QUALITY OF LIFE IN DIABETIC PATIENTS
چکیده انگلیسی مقاله Diabetes is a chronic disease of lifelong duration, and its management requires a fundamental change in the patient’s lifestyle. The aim of this study was to evaluate the efficacy of a health education program on the knowledge, behavior, HBA1c and health related quality of life of diabetic patients after following the patients’ participation in the program. The study population consisted of type 2 diabetic patients attending at Bandar Abbas diabetic clinic. Eighty patients were randomly selected and they were randomly assigned to two groups, 40 to the intervention and 40 to the control group. At the initial visit and 4 months after education, knowledge and behavior were assessed by questionnaire; HBA1c measured by colorimetric method and health-related quality of life assessed by means of WHOQOL-BREF questionnaire. The education sessions for intervention group were held at diabetic clinic. The 40 patients that assigned to the control group gave the appropriate consent and completed questionnaires at baseline and after 4 months. The intervention group had statistically significant increase in the mean of knowledge score from 6.7 to 15.8(p=0.000), physical health from 64.7 to 77.2 (p=0.000) and psychological health from 56 to 71.4(p=0.000) and had statistically significant reduction in the mean of HBA1c from 9.4 to 8.2 (p= 0.000).Also the intervention group had statistically significant increase in self-monitoring blood glucose, weight monitoring, exercise and diet. Patients in control group showed no significant changes in the outcomes measured except for knowledge.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله diabetes, education, behavior, HBA1c, HRQOL

نویسندگان مقاله 47362---47363---47364---47365---47366---47367---47368---

نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-220&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده General
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات