1383/2/12، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۲۵-۳۴

عنوان فارسی بررسی فرآيند تصميم گيری برای فعاليت بدنی در دختران دبيرستانی
چکیده فارسی مقاله

کشور ايران در مرحله گذر اپيدميولوژيک (Epidemiological transition) بيماری ها قرار دارد. تغيير در شيوه زندگی منجر به افزايش بيماری های مزمن بخصوص بيماری های قلبی و عروقی، ديابت و پوکی استخوان شده است. بيماری های فوق عمدتا در زمينه بی تحرکی و تغذيه نامناسب رخ می دهند. در گزارش USDHHS 2000 Healthy people 2010 افزايش فعاليت فيزيکی در جوانان در صدر اولويت های بهداشتی قرار گرفته است زيرا يک نوجوان تمايل دارد سطح فعاليت فيزيکی خود را تا بزرگسالی حفظ کند و شيوه زندگی اساسا در اين دوران شکل می گيرد. در ايران مطالعه ای در زمينه اندازه گيری ميزان فعاليت فيزيکی دختران و فرآيند تصميم گيری (مراحلی که بيان کننده وضعيت تصميم گيری و اقدام بعمل در مسير تغيير شيوه زندگی است) انجام نشده است. در اين مطالعه که به روش مقطعی انجام شده 457 دانش آموزان دختر دبيرستانی منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران از 4 گروه دبيرستان دولتی، دبيرستان غير انتفاعی، هنرستان و کارودانش دولتی و هنرستان و کارودانش غير انتفاعی به روش (Proportional to size) و بصورت خوشه ای (Cluster sampling) انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. بررسی با تکميل يک پرسشنامه توسط دانش آموزان صورت گرفت و متغيرهای مورد نظر: سن، تحصيلات پدر و مادر، رده تحصيلی، نوع مدرسه (براساس مدارس چهارگانه)، فعاليت فيزيکی در محيط کار (مدرسه)، فعاليت های ورزشی، فعاليت فيزيکی در اوقات فراغت، فرآيند تصميم گيری، ميزان ساعات اختصاص يافته در هفته به فعاليت های نشسته (ديدن تلويزيون، کار با کامپيوتر، انجام تکاليف مدرسه)، موانع و محرک های انجام فعاليت، آگاهی، نگرش و فعاليت های شايع در اوقات فراغت بودند. نتايج نشان داد ميزان امتياز فعاليت بدنی در محيط کار (مدرسه) بطور متوسط 2.21 بود که از حداقل امتياز قابل قبول برای فعاليت که 2.75 است بطور معنی داری کمتر است (P<0.001). ميزان متوسط امتياز فعاليت های ورزشی 2.73 بود (که از حداقل امتياز قابل قبول 2.33 بطور معنی داری بيشتر است (P<0.001) و ميزان متوسط امتياز فعاليت بدنی در اوقات فراغت 2.5 بود (که از حداقل امتياز قابل قبول که 2.5 است تفاوت معنی داری ندارد). حداکثر تمام امتيازات 5 است. از جهت فرآيند تصميم گيری 58.6% دانش آموزان در مرحله قبل از قصد (Pre-contemplation) و مرحله قصد (Contemplation) و 24.7% در مرحله عمل (Action) و نگهداری (Maintenance) بودند. عوامل موثر بر فعاليت موارد زير بودند: الف) موانع: 1) نداشتن وقت کافی 2) نبودن يک دوست بعنوان همراه 3) نبودن مکان مناسب در نزديکی محل سکونت 4) بی حوصلگی. ب) محرک ها: 1) علاقه شخصی 2) تمايل به کاهش وزن 3) همراهی با دوستان 4) حمايت والدين.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله فعالیت فیزیکی،فرآیند تصمیم گیری

عنوان انگلیسی ASSESSMENT OF THE STAGE OF CHANGE IN PHYSICAL ACTIVITY AMONG HIGH SCHOOL GIRLS
چکیده انگلیسی مقاله

We performed a cross sectional study with the aim of assessing levels of habitual physical activity and associated factors (barriers and motivators), finding the stage of change among high school girls, and exploring relationships between physical activity and the following set of factors: age, parent education, type of school attended, knowledge, and attitude. 457 girls in the 1SI to 3rd grade of high school with a mean age of 15.6 (%95.3 cases were 14th to below 17Ih years old) in Tehran's second region of educational office district were selected via proportional-to-size and cluster sampling methods. These girls attended 4 different types of facilities (public and private high schools / public and private vocational schools). The data were gathered through self-administered questionnaires. Our results indicated that %58.6 of students were in pre-contemplation and contemplation stages, while 24.7% were in action and maintenance stages of change.
The mean level of physical activity at work (in school) was 2.22, which was significantly lower than 2.75- the minimum acceptable level of physical activity at work (p<0.00 ). The mean level of sport activity was 2.73, significantly (p<0.001) higher than 2.33 (minimum acceptable level of sport activity). The mean level of physical activity at leisure time was 2.50, which had no significant difference with the minimum acceptable level of 2.50. (Note: all max. acceptable level is 5).
The most important barriers identified were: time constraints, lack of companions, lack of suitably located facilities and a general state of lassitude.
The most important motivators were individual interest, desire to lose weight, company of friends, and support of parents. The level of exercise did not show a significant relationship with age, probably because of the limited range of age categories enrolled in this study. Levels of physical activity at work and sport activity (p=0.004 for ph.act.work and p=0.012 for sport) showed a significant positive relationship with the mother's level of education. No significant relationships were found between any type of physical activity and the father's education. The level of sport activity in private high schools was significantly (p=0.005) higher than in public high schools. On the other hand no significant differences were observed between levels of physical activity in private or public high schools compared to private or public vocational schools. Only sport activity had a significant positive relationship with higher knowledge (p=0.005) and attitude (pO.OOl).
The majority of our population (%58.6) was in pre-cont. and cont. level of stage of change. Therefore more emphasis should be placed on improving health education. We must also teach our teenagers to organize their leisure time so they can do some simple and inexpensive physical activities like brisk walking between home and school or while shopping.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله stage of change,high schoolgirls

نویسندگان مقاله 47390---47391---47392---47393---47394---

نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-266&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده General
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات