چکیده فارسی مقاله |
زمينه و هدف: بازاريابی اجتماعی، استفاده از فنون بازاريابی تجاری برای افزايش قابليت پذيرش يک عقيده يا عمل در گروه هدف است. در اين مطالعه، تاثير يک مداخله مبتنی بر بازاريابی اجتماعی بر رفتارهای خطرناک رانندگی در بين رانندگان تاکسی شهر تهران بررسی شده است. روش کار: در اين مطالعهی نيمه تجربی، با انجام دو پژوهش کمی و کيفی بر روی رانندگان تاکسی دو منطقه تهران (گروه مداخله و کنترل)، اجزای آميزه بازاريابی شامل محصول برنامه (پيام يادآور افزايش تمرکز بر اجتناب از عدم رعايت فاصله طولی و رانندگی نکردن بين خطوط)، قيمت، مکان و ترويج تعيين شد. با نصب برچسب پيام در مقابل ديد راننده، ارائه پمفلت و انتقال پيام از طريق سرپرستان خطوط در گروه مداخله، برنامه 8 هفته اجرا شد و 6 هفته بعد، وضعيت رفتارهای هدف در دو گروه مقايسه شد. نتايج: کاهش معنيدار موارد مشاهده دو رفتار هدف در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل و افزايش معنيدار نسبت شانس اجتناب از اين دو رفتار توسط گروه مداخله، بعد از اجرای برنامه نشان از تاثير مداخله طراحی شده داشت. نتيجه گيری: تعيين گروه هدف اختصاصی، طراحی مداخله متناسب با نيازها و خواسته های مخاطب و توجه به عوامل موثر بر بازار رفتاری، اساس الگوی بازاريابی اجتماعی است. رعايت اين اصول در طراحی مداخلات رفتاری ميتواند کاهش رفتارهای خطرناک رانندگی را به دنبال داشته باشد. |
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: In social marketing, the common techniques of commercial marketing are used to increase the chances of acceptability of an idea or action by the target group. In this study, we determined the impact of an intervention based on social marketing to reduce risky driving behaviors among taxi drivers in Tehran. Materials and Methods: This was a quasi-experimental study, consisting of a quantitative and a qualitative part, on taxi-drivers in 2 regions (an intervention and a control groups) in the City of Tehran. Based on a formative research approach, the components of social marketing, namely, the product (reminder message for concentrating on avoidance of two target behaviors, tailgating and not driving between lines), price, place and promotion were determined. An 8-week educational program was implemented, the components being installation of stickers before the driver's eyes, distributing a pamphlet, and transferring messages through taxi route supervisors as opinion leaders. After six weeks, risky driving behaviors were assessed by checklists and compared. Results: The intervention resulted in statistically significant reductions in the two target behaviors in the intervention group as compared with the control group. Furthermore, logistic regression showed that the odds ratio for avoiding both behaviors increased significantly in the intervention group. Conclusion: Determining specific target groups, designing interventions based on actual needs and wants of the target group, and focusing on the factors influencing the behavior market are the basic elements of social marketing. Due consideration of these elements when designing behavioral interventions would lead to reductions in risky driving behaviors. |