1390/8/10، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۵۳-۶۸

عنوان فارسی اثربخشی آموزش های ايمنی بر تغيير نگرش کارکنان نسبت به مسايل ايمنی و ابعاد آن: يک مطالعه آسيب شناختی
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف: آموزش­های ايمنی از نظر جهانی به عنوان مهمترين وسيله کاهش هزينه­های مادی و انسانی حوادث و بيماری های شغلی شناخته شده است. لذا بررسی آسيب شناسی اين نوع آموزش ها از اهميت ويژه ای برخوردار است. در اين پژوهش، از پرسش نامه نگرش سنج ايمنی بمنظور فرآيند آسيب شناسی استفاده شد. اين پرسش­نامه متشکل از 13 بعد بود: وجدان کاری، سرنوشت گرايی، رهبری تبادلی ويژه ايمنی، هوشياری ايمنی، گران باری نقش، فشارکاری، ادراک از ايمنی شغل، ادراک از اقدامات ايمنی سرپرست، ادراک از اقدامات ايمنی همکاران، ادراک از اقدامات مديريت، ادراک از برنامه­ها و سياست­های ايمنی، تعارض­های بين فردی در کار و دلبستگی شغلی.  

روش­ کار: 204 نفر (101 نفرگروه مداخله و 103 نفر گروه کنترل) پرسش نامه­ نگرش سنج ايمنی را قبل از يک دوره آموزش ايمنی 4 ساعته در شرکت ذوب آهن اصفهان تکميل کردند. تنها اعضای گروه مداخله در اين دوره آموزشی شرکت کردند. اين پرسش نامه تقريباً 30 روز بعد از آموزش دوباره بر اعضای هر دو گروه اجرا شد. نتايج گروه مداخله و کنترل با استفاده از آماره­های توصيفی و کوواريانس مورد مقايسه قرار گرفتند.

نتايج: نتايج نشان داد که در مقايسه با گروه کنترل، آموزش­های ايمنی اثر مثبت معني­داری بر تغيير نگرش کلی کارکنان نسبت به مسايل ايمنی دارد. همچنين اين آموزش به طور معناداری تنها بر ابعاد هوشياری ايمنی، رهبری، ادراک از اقدامات ايمنی سرپرست و ادراک از اقدامات ايمنی مديريت مؤثر بود.

نتيجه­ گيری: سنجشی از نگرش ايمنی و ابعادش مي­تواند برای شناسايی نواحی از آموزش که نياز به توجه بيشتر و طراحی بهتر دارد، استفاده شود.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش ایمنی،نگرش ایمنی،آسیب شناسی،ابعاد نگرش ایمنی

عنوان انگلیسی Effectiveness of a safety training course in changing employees\' attitude toward safety issues and its dimensions: a pathological study
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aim:  Millions of occupational accidents and disease cases are reported from work places annually causing considerable human and financial damages. Safety training is globally considered the best strategy to mitigate these damages. In this project a safety attitude questionnaire was used to obtain the required information. The questionnaire contained items about 13 relevant variables: job conscientiousness, fatalism, leadership, safety consciousness, role overload, work pressure, job safety perception, supervisor safety perception, coworker safety perception, management safety perception, safety program and policies perception, interpersonal conflicts at work, and job involvement.

Materials and Methods: A total of 204 individuals (101 in the control and 103 in the experiment group) in the Isfahan Steel Company completed the safety attitude questionnaire.  This was followed by a 4-hour safety training course attended by the experimental group. After 30 days both the experimental and control group completed the questionnaire again.    Descriptive statistics and covariate analysis were used the compare the data between the 2 groups.

Results: Safety training in the workplace influenced positively the general attitude of the personnel towards safety issues. Further analysis of the data revealed that the training affected statistically significantly only safety consciousness, leadership, and management safety perception.

Conclusion:  Assessment of safety attitude in the workplace and its dimensions can be used to identify those areas of safety training that need more attention and a better design.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Safety training,Safety attitude,Pathology,Safety attitude dimensions

نویسندگان مقاله 47549---47550---47551---47552---47553---

نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-53&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده General
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات