1388/11/12، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۳۳-۴۰

عنوان فارسی رابطه‌ی سبک تفکر با نوآوری سازمانی مديران ارشد و ميانی بيمارستان های آموزشی شيراز 
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف: مهم ترين اصل برای سازمانها ، بقا و توسعه است. امروزه برای بقا در صحنه رقابت، خلاقيت و نوآوری يک امر مهم و حياتی می باشد. يکی از عوامل مؤثر در ايجاد نوآوری، سبک تفکر مديران سازمان ها است. هدف از اين مطالعه تعيين رابطه اين دو متغير در ميان مديران ارشد وميانی بيمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شيراز در سال1387 بود.

روش کار: نوع مطالعه مقطعی از نوع توصيفی - تحليلی بود. محيط پژوهش 12 بيمارستان آموزشی و تعداد نمونه برابر کل جامعه آماری ( 84 نفر مدير ارشد و ميانی) بود. روش نمونه گيری براساس سرشماری صورت گرفت. ابزار مورد استفاده  جهت اطلاعات، پرسشنامه های استاندارد سبک تفکر و نوآوری سازمانی بود. با انجام يک مطالعه آزمايشی ضريب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه سبک تفکر و نوآوری سازمانی به ترتيب برابر 83/0 و 72/0 به دست آمد. داده های حاصل از اين دو پرسشنامه با استفاده از ضريب همبستگی اسپيرمن مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.

نتايج: ارتباط ضعيف معنی داری بين سبک تفکر و نوآوری سازمانی مشاهده شد و سبک تفکر عمل گرايی بيشترين رابطه را با نوآوری سازمانی داشت.

نتيجه گيری: برای ايجاد نوآوری، سبک تفکر، نقشی محوری و بنيادين دارد. هيچ يک از سبک های تفکر بر ديگری رجحان و برتری ندارد و در هر شرايطی يکی از آنها بهترين نتايج را به دست خواهد داد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک تفکر،نوآوری سازمانی،مدیران ارشد،مدیران میانی،بیمارستانهای آموزشی

عنوان انگلیسی Relationship between thinking style and organizational innovation of senior and junior managers of Shiraz Educational Hospitals 
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aim: The most important principles in an organization are continuous development and survival. Nowadays, creativity and innovation are vital for survival in a competitive world. The thinking style of a manager in an organization is an important factor in his/her creativity. The purpose of this study was to investigate the relationship between thinking style and organizational innovation in 84 senior and junior managers of Shiraz educational hospitals in 2008.

Materials and Methods: In this descriptive-analytical study 84 top and mid-level managers of Shiraz teaching hospitals were selected by the census method. Data were collected using two standard questionnaires, one for thinking style and one for innovation, the content validity and reliability of which had been confirmed. A preliminary test showed the Cronbach's alpha for the thinking style and organizational questionnaires to be 0.83 and 0.72, respectively. Data analysis was performed using Spearman correlation test.

Results: The Spearman correlation analysis showed a statistically significant, although weak, relationship between thinking style of senior and junior managers of Shiraz teaching hospitals and their organizational innovation. A pragmatic thinking style had the strongest association with organizational innovation.

Conclusion: The thinking style of a teaching hospital manager plays a vital role in his/her creativity. No thinking style is particularly preferred; any thinking style may give desirable results as regards creativity of a manger, depending on the circumstances and conditions.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Thinking Style,Organizational Innovation,Top managers,Mid-level managers,Educational hospitals

نویسندگان مقاله 47620---47621---47622---47623---

نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-100&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده General
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات