1388/11/12، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۴۱-۵۰

عنوان فارسی تأثير آموزش بر رفتار تميزکردن بين دندانها براساس الگوی فرانظريهای در دانشآموزان مقطع پيش دانشگاهی شهر يزد
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف: سازه های خودکارآمدی و موازنه تصميم گيری درالگوی فرانظريه ای نقش موثری در رفتار خود مراقبتی دهان و دندان دارند. مطالعه حاضر با هدف تعيين ميزان تأثير آموزش بر رفتار تميزکردن بين دندانها بر اساس الگوی فرانظريه ای در دانش آموزان مقطع پيش دانشگاهی شهر يزد انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر مطالعه ای مداخله ای است. از طريق محاسبات آماری ٣٦١ دانش آموز مقطع پيش دانشگاهی به طريق ۴۸ % وارد تحقيق شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای بود / ۵۱ % و شاهد ( ۱۷۶ نفر) ۸ / تصادفی در دو گروه مداخله ( ۱۸۵ نفر) ۲ که روايی و پايايی آن تأييدشده و شامل مشخصات دموگرافيک، سوالات خودکارآمدی، موازنه تصميم گيری (فوايد درک شده و موانع درک شده) بود. برنامه آموزشی بر اساس خودکارآمدی، فوايد درک شده و موانع درک شده الگوی فرانظريه ای طراحی وارزشيابی از SPSS سازه های الگو و شاخص لثه ای که توسط دندانپزشک تعيين شد سه ماه بعد از مداخله انجام گرفت. اطلاعات از طريق نرم افزار تجزيه و تحليل گرديد. Correlation و Paird ,T-test ,ANOVA ,Fisher ,T-test با استفاده از آزمونهای آماري ۱۷ سال بود. متعاقب اجرای برنامه آموزشی افزايش معناداری در /۵۳±./
نتايج: ميانگين سنی دانش آموزان شرکت کننده در اين مطالعه ۵۵ و بهبود در شاخص لثه ای (p<۰/ کاهش درموانع درک شده ( ۰۰۱ ،(p<۰/ و فوايد درک شده( ۰۰۱ (p<۰/ ميانگين نمره خودکارآمدی( ۰۰۱ نسبت به قبل از مداخله در گروه مورد بدست آمد. بعد از مداخله ميانگين نمره خودکار آمدی، موانع درک شده و شاخص لثه (p=۰/۰۱) حاصل شد. (p=۰/ ای در گروه شاهد نسبت به مداخله معنادارنشد اما تأثير مثبت و معناداری در فوايد درک شده ( ۰۱
نتيجه گيری: يافته ها حاکی از آن بود که مداخله آموزشی روی شاخص لثه ای، خودکارآمدی و فوايد درک شده تاثير داشته است واز آنجا که سازه خودکارآمدی پيش بينی کننده مهمی در رفتار خودمراقبتی دهان و دندان می باشد پيشنهاد می شود از الگوی فرا نظريه اي برای مداخلات آموزشی جهت تقويت خودکارآمدی ونيز افزايش فوايد و کاهش موانع استفاده گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوي فرا نظريه اي، خودکار آمدي، موازنه تصميم گيري، شاخص لثه اي

عنوان انگلیسی Impact of educational programs on inter-dental cleaning behavior based on the Trans-theoretical Model in pre-university students in city of Yazd
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aim: Self-efficacy and decisional balance in the Trans-theoretical Model play an effective role in oral self-care behavior. The objective of this study was to determine the impact of education on inter-dental cleaning behavior based on the Trans-theoretical Model in pre-universstudents in the city of Yazd, Iran in 2009.

Materials and Methods: This was an intervention study. Based on statistical calculations, 361 pre-university students (mean age 17.53±0.55 years) were randomly allocated into groups of intervention (n=185, 51.2%) and control (176, 48.8%). Data on demographic characteristics, self-efficacy, and decisional balancing (perceived benefits and perceived barriers) were collected using a questionnaire with confirmed validity and reliability. Based on the trans-theoretical model, a 3-month educational program was prepared with sections on self-efficacy and decisional balance and conducted. At the termination of the program variables of the model were evaluated and the gingival index was determined by a dentist. The data were analyzed using the SPSS software, the statistical tests being ANOVA, paired t-test, t-test, Fisher, and correlation coefficient.

Results: Implementation of the educational program resulted in a significant decrease in perceived barriers (p<0.001) and significant increases in perceived benefits (p<0.001) and self-efficacy (p<0.001). In addition, the gingival index improved in the intervention group (p=0.01). The final mean self-efficacy, perceived barriers, and gingival index were not significantly different between the case and control groups, but a significantly positive effect was noticed in perceived benefits (p=0. 01).

Conclusion: The findings indicate that the educational intervention influenced desirably the gingival index, self-efficacy and perceived benefits in the students. Since the self-efficacy factor is an important predictor in oral self-care behavior, it is suggested to use the trans-theoretical model in educational interventions aiming at improving self-efficacy, increasing perceived advantages, and reducing perceived obstacles.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Trans-theoretical Model,Self-Efficacy,Decisional Balance,Gingival Index

نویسندگان مقاله 47624---47625---47626---47627---

نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-101&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده General
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات