1390/5/10، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۵۹-۶۶

عنوان فارسی مقايسه  نگرش کارمندان و مديران بيمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران نسبت به عملکرد مديران در خصوص مديريت تعارض
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف : اين مطالعه با هدف تعيين و مقايسه نگرش کارمندان و عملکرد مديران در خصوص مديريت تعارض در بيمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.

روش کار: در اين مطالعه مقطعی تعداد 330 نفرشامل 300 نفر پرستار و 30 نفر مدير بيمارستان بطور تصادفی انتخاب شدند. جمع آوری داده ها از طريق پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 30 سؤال، انجام گرفت. جهت پردازش داده‌‌ها از نرم افزار SPSS استفاده شد.

نتايج : اين پژوهش نشان داد که 178 نفر از کارمندان(59%) و 14 نفر از مديران (47%) بر اين باورند که از سبک اجتناب در مديريت تعارض استفاده نمی شود. 177 نفر از کارمندان (59%) معتقدند که مديرانشان از سبک سازش بهره نمی گيرند و 13 نفراز مديران (43%)ادعا ميکنند که از سبک سازش در مديريت تعارض استفاده می شوند.. 120نفر از کارمندان(40%) و 4 نفر از مديران(13%) معتقد بودند که مديران از سبک مصالحه بهره می جويندو درهر دو گروه  179 نفر از کارمندان (60%) و 18 نفر از مديران(60%) معتقد بودند که سبک حل مسئله در مديران برای حل تعارضات سازمانی وجود ندارد.

نتيجه گيری : اين پژوهش نشان داد مديرانی که دارای نگرشهای اجتناب، حل مسئله و اجباربودند به نظر کارمندان در عمل نيز از همان شيوه ها بهره می جستند ولی مديرانی که دارای سبک سازش و مصالحه بودند عملاً  از اين شيوه بهره نمی گرفتند.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله مديريت تعارض,نگرش,رفتار,مدير بيمارستان,پرستار

عنوان انگلیسی Comparison of the attitudes of hospital staff and managers towards managers\' practice as regards conflict management in hospitals affiliated to Tehran University of Medical sciences, 2008-2009
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aim: The objective of this study was to determine and compare the attitude of hospital staff and practice of hospital managers regarding management of conflicts in hospitals affiliated to Tehran University of Medical sciences.

Materials and Methods: The participants in this cross-sectional study were 330 individuals, including 300 nurses and 30 managers, working in hospitals affiliated to Tehran university of Medical Sciences, Tehran, Iran during 2008-2009. Data were collected using a valid self-administered questionnaire containing 30 questions designed by the investigator. The SPSS software was used for data analysis.

Results: The data show that 178 of the staff (59%) and 14 of the managers (47%) were of the opinion that avoidance is not utilized in conflict management. The proportions of the staff and managers believing that problem solution is not utilized in conflict management were 60% and 60%, respectively; the corresponding proportions as regards not utilizing avoidance were 178% and 14%. Furthermore, 40% of the staff and 13% of the managers thought that usually compromise is utilized in conflict management. Finally, the proportions of staff and managers who thought that in conflict management accommodation is utilized were 41% and 43%, respectively.          

Conclusion: The findings show that the hospital staff believes that hospital managers with an avoidance, problem solution or forcing attitude base their conflict management style accordingly, while managers more inclined to compromise do not utilize a compromising approach in practice.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Conflict management,Attitude,Practice,Hospital Manager,Hospital staff

نویسندگان مقاله 47706---47707---47708---

نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-62&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده General
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات