زمينه و هدف: اين مطالعه تفاوت های جنسيتی کيفيت زندگی کلی و حيطه های آنرا در بين دانش آموزان مقطع ابتدايی شهر کاشان مورد توجه قرار داده است. روش کار: يک مطالعه مقطعی، بر روي400 نفر از دانش آموز ان که به روش نمونه گيری تصادفی انتخاب شدند، اجرا شد. برای تجزيه و تحليل تفاوت امتيازات کلی کيفيت زندگی در ميان دختران و پسران بر حسب عوامل دموگرافيک از آناليز واريانس دوطرفه استفاده شد . دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS v.18 و نرمافزار LISREL8.8 تحليل شدند. نتايج : بين پسران و دختران تفاوت قابل توجهی در امتياز کلی کيفيت زندگی در ارتباط با رتبه تولد ، پايه تحصيلی و نمايه توده بدنی مشاهده شد. به رغم نبود تفاوت معنی دار آماری ، دختران ادراک بالاتری در ارتباط با کيفيت زندگی کلی و حيطه هايش بجز کارکرد عاطفی نسبت به پسران داشتند. نتيجهگيری: خانواده ها بايد برای تامين و رفع مشکلات عاطفی دختران تلاش وافری نمايند. ضروريست تا آموزشهای لازم در زمينه سازوکارهای مقابله ای در خصوص کاهش تنش و اضطراب برای اين نسل آينده ساز و مادران فردا که بانيان اصلی سلامت جامعه و خانواده می باشند توسط مشاوران و مربيان تربيتی صورت پذيرد. |