1392/12/10، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۱۱۳-۱۲۷

عنوان فارسی تفاوت های جنسيتی کيفيت زندگی مرتبط با سلامت در دانش آموزان مقطع ابتدايی
چکیده فارسی مقاله

  زمينه و هدف: اين مطالعه تفاوت های جنسيتی کيفيت زندگی کلی و حيطه های آنرا در بين دانش آموزان مقطع ابتدايی شهر کاشان مورد توجه قرار داده است.

  روش کار: يک مطالعه مقطعی، بر روي400 نفر از دانش آموز ان که به روش نمونه گيری تصادفی انتخاب شدند، اجرا شد. برای تجزيه و تحليل تفاوت امتيازات کلی کيفيت زندگی در ميان دختران و پسران بر حسب عوامل دموگرافيک از آناليز واريانس دوطرفه استفاده شد . داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS v.18 و نرم‌افزار LISREL8.8 تحليل شدند.

  نتايج : بين پسران و دختران تفاوت قابل توجهی در امتياز کلی کيفيت زندگی در ارتباط با رتبه تولد ، پايه تحصيلی و نمايه توده بدنی مشاهده شد. به رغم نبود تفاوت معنی دار آماری ، دختران ادراک بالاتری در ارتباط با کيفيت زندگی کلی و حيطه هايش بجز کارکرد عاطفی نسبت به پسران داشتند.

  نتيجه‌گيری: خانواده ها بايد برای تامين و رفع مشکلات عاطفی دختران تلاش وافری نمايند. ضروريست تا آموزشهای لازم در زمينه سازوکارهای مقابله ای در خصوص کاهش تنش و اضطراب برای اين نسل آينده ساز و مادران فردا که بانيان اصلی سلامت جامعه و خانواده می باشند توسط مشاوران و مربيان تربيتی صورت پذيرد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله کيفيت زندگی, تفاوت‌های جنسيتی, دانش آموزان

عنوان انگلیسی Gender variations in health-related quality of life among elementary school children
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: This study aimed gender variations about adolescents' health-related quality of life. Materials and Methods: A cross-sectional study was performed on four hundred students selected by a Stratified random sampling. Two-way analysis of variance was used for the analysis of total health-related quality of life scores among boys and girls in terms of demographic factors. Data analysis was conducted with software SPSS 18 and LISREL8.8 programs. Results: There were important differences in health-related quality of life total score between boys and girls in relevance rank of birth, level of education and BMI. Although, these differences weren't statistically significant (p>0.05), Girls’ reports were higher compared to boys except for the emotional functioning subscale. Conclusions: Teachers and parents should make great efforts for meet the requirements and difficulties of emotional and behavioral in adolescent girls. It is Necessary to execute coping mechanisms by the training consultants to minimize stress and anxiety for the mother to be.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Quality of life, Gender variations, Students

نویسندگان مقاله 47818---47819---47820---

نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-31&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده Public Health
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات