1390/12/11، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۵۵-۶۲

عنوان فارسی آموزش پايش رشد تنظيم شده براساس الگوی پرسيد به مادران در پيشگيری از اختلال رشد کودکان ۱۲-۶ ماهه در مراکز بهداشتی درمانی شيراز: يک مطالعه مداخله‌ای
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف: اختلال رشد کودک ناشی از ناآگاهی تغذيه­ای، عدم مراقبت و پايش رشد مناسب مي­باشد. اين مطالعه به منظور بررسی تأثير آموزش پايش رشد تنظيم شده براساس الگوی پرسيد به مادران در پيشگيری از اختلال رشد کودکان 12-6 ماهه انجام شد.

روش­ کار: اين پژوهش نيمه­تجربی، بر روی 120 نفر (60 نفر گروه مداخله و 60 نفر گروه شاهد) از مادران تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شيراز که دارای کودک تک قلو و تغذيه انحصاری با شير مادر بودند، انجام شد. روش جمع­آوری اطلاعات، مشتمل بر پرسشنامه­ای که شامل مشخصات جمعيت­شناختی، سؤالات سنجش اجزای الگوی پرسيد (آگاهی، نگرش، عوامل قادرکننده و عوامل تقويت کننده و عملکرد مادران) و سنجش وزن کودکان بود. مداخله­ی آموزشی طی 6 جلسه آموزش به مدت 55 تا 60 دقيقه انجام شد و پرسشنامه مذکور قبل و 4 ماه بعد از مداخله­ی آموزشی توسط گروه مداخله تکميل گرديد.

نتايج: پس از انجام مداخله­ی آموزشی در گروه مداخله، ميانگين امتياز آگاهی (001/0>p) و ميانگين امتياز نگرش (001/0>p) افزايش معني­داری نشان داده است. نتايج اين پژوهش نشان مي­دهد که عوامل قادرکننده (استفاده از منابع آموزشی، تشکيل کلاس­های آموزشی)، عوامـل تقويت­کننده و ميانگين امتياز عملکرد مـادران و همچنين ميانگين وزن کودکـان در گروه مداخلـه نسبت به گروه شاهد افزايش معنـي­داری داشته است (001/0>p).

نتيجه ­گيری: نتايج فوق نشان­دهنده تأثير مثبت برنامه مداخله­ی آموزشی پايش رشد براساس تمام سازه­های الگوی پرسيد در پيشگيری از اختلال رشد کودکان در جامعه­ی مداخله مطالعه مي­باشد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بهداشت،الگوی پرسید،اختلال رشد،کودکان،شیراز

عنوان انگلیسی Mothers\' educational program based on the precede model on the prevention of growth retardation in 6 to 12-month old children in the health centers of Shiraz city, Fars Province, Iran: An Interventional Study
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aim: Child growth disorders are a result of nutritional ignorance and lack of appropriate care and growth monitoring. This study was conducted to assess the effects of mothers' educational program based on the precede model on the prevention of growth retardation in 6 to12-month old children in the health centers of Shiraz city, Fars Province, Iran.

Materials and Methods: This quasi-experimental study included 120 mothers (60 cases and 60 controls) with a single exclusively-breastfed child under the coverage of health centers in Shiraz city, Fars province, Iran. A questionnaire was used to collect data on demographic characteristics and the precede model components (knowledge, attitude, enabling and reinforcing factors and maternal behavior). In addition, the children were weighed and their weights recorded. The mothers' educational intervention consisted of six 55 to 60-minute sessions. The questionnaire was completed by the case mothers before and 4 months after the intervention.

Results: The interventional educational program brought about statistically significant increases in the mean scores of knowledge (p<0.001) and attitude (p<0.001). Further analysis of the data also showed that the enabling (training sessions and using references) and reinforcing factors, as well as practice score of the mothers and the mean weight of the children in the case group improved significantly as compared to the control group (p<0.001).

Conclusion: The results of this study indicate that an interventional educational program for mothers based on the precede pattern had a positive effect in the prevention of growth retardation in the study population.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health education,Precede model,Growth retardation,Children,Shiraz

نویسندگان مقاله 47853---47854---

نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-46&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده General
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات