1386/1/12، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۵۷-۶۸

عنوان فارسی عوامل خطر سوانح و حوادث رانندگی مرتبط به موتورسواران در کاشان
چکیده فارسی مقاله

زمينه و هدف: در کشورمان در سال های اخير به علت افزايش بی رويه توليد موتورسيکلت و پايين بودن نسبی قيمت آن بسياری از خانواده ها و افراد به ويژه جوانان به آسانی می توانند نسبت به خريد و استفاده از آن اقدام نمايند. بنابراين استفاده از موتور سيکلت جهت رفت و آمدهای درون شهری افزايش چشمگيری يافته است. گرچه آمار دقيقی از بروز سوانح و حوادث ترافيکی مرتبط با موتورسواران در کشور موجود نيست. شواهد موجود حاکی از افزايش اين نوع سوانح به ويژه در جوانان می باشد. بر اين اساس محققين تصميم گرفتند تا با توجه به اهميت اين مساله با انجام يک مطالعه مورد شاهدی عوامل خطر سوانح ترافيکی مرتبط به موتورسواران راتعيين نمايند.

روش کار: مطالعه حاضر بصورت مورد شاهدی انجام شد. در اين طرح در گروه مورد واحد مطالعه هر موتورسوار صدمه ديده يا فوت شده در اثر سوانح رانندگی مرتبط با موتورسيکلت بود و به ازای هر مورد يک موتورسوار که در همان روز هفته از مکان رخداد تصادف عبور می کرد به عنوان شاهد به مطالعه وارد شد. حجم نمونه لازم برای هر گروه 198 نفر تعيين شد. در آناليز تحليلی برای تعيين ارتباط متغيرهای کيفی از آزمون کای دو و در صورت لزوم از شاخص OR و حدود اطمينان آن استفاده شد. در گروه مورد آدرس محل سکونت موتورسواران مجروح يا فوت شده در اثر سوانح رانندگی مرتبط با موتورسيکلت از طريق پرونده های آنها در مراکز پليس راهنمايی و رانندگی استخراج شده و با مراجعه به محل سکونت آنها اطلاعات لازم جمع آوری شد. در گروه شاهد با هماهنگی مديريت پليس راهنمايی و رانندگی کاشان با همکاری افسران راهنمايی و رانندگی اطلاعات لازم جمع آوری شد.

نتايج: وقوع سوانح ترافيکی مرتبط با موتورسواران در رانندگان جوان (زير 20 سال)، افراد همسردار، کارگران، رانندگان دارای تحصيلات ابتدايی، رانندگان بدون گواهينامه موتورسيکلت، رانندگان بدون گواهينامه اتومبيل، رانندگانی که از کلاه ايمنی استفاده نمی کنند، رانندگان دارای سابقه جريمه توسط پليس، رانندگان دارای سابقه تصادف با موتورسيکلت، رانندگانی که حجم موتورسيکلت آنها 125cc و بيشتر بوده است، رانندگانی که خود مالک موتورسيکلت نبوده اند، رانندگانی که مدت بيشتری در يک شبانه روز رانندگی می کنند، رانندگانی که با سرعت بيشتری رانندگی می کنند بيشتر است. همچنين وقوع اين سوانح در هوای ابری بيشتر است. پس از حذف اثر متغيرهای مخدوش کننده با استفاده از مدل رگرسيون لجستيک ارتباط معنی دار بين وضعيت تاهل، تحصيلات، دارا بودن گواهينامه موتورسيکلت و اتومبيل، عادت رانندگی در شب، مدت رانندگی در يک شبانه روز، سابقه تصادف با موتورسيکلت و وضعيت مالکيت موتورسيکلت و وقوع سانحه ترافيکی مشاهده می شود.

نتيجه گيری: با توجه به گسترش روز افزون توليد موتورسيکلت در کشور و رشد سريع استفاده از اين وسيله نقليه در نقاط مختلف کشور به ويژه مناطق گرمسير و به تبع آن افزايش بار ترافيکی آن در معابر عمومی به ويژه معابر درون شهری، از نتايج اين مطالعه می توان در طراحی بهتر برنامه های پيشگيری کننده از سوانح ترافيکی مرتبط با موتورسواران و ارتقای ايمنی معابر عمومی استفاده نمود.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله سوانح و حوادث ترافیکی،موتورسواران

عنوان انگلیسی Risk factors for motorcyclist traffic accidents in Kashan
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aim: Motorcyclists constitute a large and growing portion of the victims of traffic accidents in Iran. Reasons include high motorcycle production rates and relatively low prices. This case control study was conducted to look at the role of a number of presumed risk factors in Kashan, a city with high motorcyclist casualty rates.

Material and Methods: Cases for this study were motorcyclists listed by the Traffic Police as either injured or killed over the period extending from 20/3/2005 to 20/9/2005. For each case, another motorcyclist who regularly passed the point of accident on the same day of the week was taken as control. Supplementary data were gathered by interview with the subjects (when possible) or a first-degree relative (for dead cases). Data were analyzed using the SPSS software.

Results: There were statistically significant relationships between the occurrence of death or injury and the following set of factors: age, marital status, job, education, vehicle ownership, BMI, driving experience with motorcycles and cars, time spent driving in one day, driver's estimate of his own speed, and  weather conditions.

Conclusion: This study highlights the importance of effective interventions and offers some useful information for policy makers.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Road traffic accidents,Motor cyclists

نویسندگان مقاله 47895---47896---47897---

نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-185&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده General
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات