1390/12/11، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۱۱-۲۰

عنوان فارسی عدالت سازمانی و پاسخگويی در بيمارستانهای دولتی و خصوصی منتخب شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله زمينه وهدف: پاسخگويی مقوله ای است که برای سياستگذاران و مديران سلامت بسيار با اهميت است. پاسخگويی يعنی اينکه سيستم سلامت چگونه به انتظارات قانونی بيماران در جنبه های غيربالينی مراقبتها پاسخ می دهد. از سوی ديگر در سازمانها، عدالت سازمانی، عملکرد مناسب پرسنل را به رفتار عادلانه با آنها منوط می نمايد عدالت سازمانی می گويد بايد چه شيوه هايی با کارکنان رفتار شود تا احساس کنند که به صورت عادلانه ای با آنها رفتار شده است. در اين مطالعه پاسخگويی بيمارستانها از ديدگاه بيماران و پرستاران  بررسی و رابطه اين متغير با عدالت سازمانی از ديدگاه پرستاران شاغل در بيمارستان ها مورد بررسی قرار گرفته است.

روش کار: اين مطالعه يک بررسی توصيفی تحليلی است که با هدف بررسی پاسخگويی و عدالت سازمانی در 8 بيمارستان اصفهان      (4دولتی و 4خصوصی) انجام گرديد. جامعه مطالعاتی را بيماران و پرستاران تشکيل می دادند تعداد نمونه 320 نفر (160 بيمار و160 پرستار) بود که با استفاده از روش نمونه گيری تصادفی طبقه ای از هر بيمارستان انتخاب شدند. ابزار مطالعه دو پرسشنامه بود. پرسشنامه عدالت از بيوکر و پرسشنامه پاسخگويی WHO که بر اساس شرايط بيمارستانها تعديل شد و روايی و پايايی آن اندازه گيری شد. پرسشنامه عدالت را پرستاران و پرسشنامه پاسخگويی را بيماران و پرستاران تکميل نمودند. داده ها با استفاده ازنرم افزار SPSS تحليل گرديد.

نتايج: نتايج حاصل از اين مطالعه نشان داد که در مقياس کلی نمره عدالت سازمانی از ديدگاه پرستاران در بيمارستانهای مورد مطالعه در حد77/0± 9/1 (از حداکثر نمره 4)می باشد. ميانگين نمره پاسخگويی بيمارستانها از ديدگاه پرستاران 54/0± 32/2 و از ديدگاه بيماران 58/0± 48/2 بود. بين نطرات آنها در مورد ميزان پاسخگويی تفاوت معناداری وجود نداشت. از ديدگاه پرستاران بين عدالت سازمانی و پاسخگويی به صورت مستقيم و معناداری ارتباط وجود داشت. 

نتيجه گيری: اين مطالعه نشان داد متغيرهای مورد بررسی در بيمارستانهای مورد مطالعه در سطح متوسط ارزيابی گرديده اند و تفاوت معناداری بين بيمارستانهای مختلف وجود ندارد. اما ميزان پاسخگويی بيمارستانهای خصوصی بيشتر از بيمارستانهای دولتی بود. اين واقعيت لزوم توجه بيشتر مسئولين را به اهميت سرمايه های انسانی بخش سلامت و توجه به انگيزاننده ها و مکانيزم هايی برای پاسخگويی بهتر و ارائه خدمات با کيفيت تربه ويژه در بخش دولتی می طلبد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله بیمار،بیمارستان،پاسخگویی،عدالت سازمانی

عنوان انگلیسی Organizational justice and responsiveness in selected private and public hospitals of Isfahan, Iran
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aim: Responsiveness is of extreme importance in every health system, especially for policy-makers and health managers. Responsiveness relates to how the health system responds to legitimate expectations of the patients regarding non-clinical aspects of health care. Furthermore, justice in an organization requires fair treatment of the patients on the part of the health personnel. In other words, organizational justice relates to how to treat the personnel so that they feel they are treated fairly. The objective of this study was to investigate the responsiveness of hospital as perceived by patients and nurses and the relationship between the responsiveness rate and organizational justice as perceived by nurses in the hospitals.

Materials and Methods: This was a descriptive-analytical study aiming at determining the correlation between responsiveness and organizational justice in 8 elected hospitals (4 private and 4 public) in Isfahan, Iran. The study population was patients and nurses. A total of 320 individuals (160 patients and 160 nurses), selected by stratified random sampling, participated in this study. Two questionnaires, namely the adjusted WHO Responsiveness Questionnaire (for patients and nurses) and the Equity Questionnaire (for nurses), the validity and reliability of both of which had been determined, were used to collect data. The software used for data analysis was SPSS

Results: The overall score (out of 4) of organizational justice was 1.9 0.77, while the mean score of responsiveness as perceived by the nurses and the patients was 2.32 0.54 and 2.48  0.58, respectively. There was no statistically significant difference between the 2 groups with regard to responsiveness, but there was a positive association between responsiveness and organizational justice as perceived by nurses (r = 0.2, p = 0.03).

Conclusion: The variables in the hospitals studied are generally at an intermediate level and there are no statistically significant differences between private and public hospitals. There is no difference in organizational justice between private and public hospitals, but responsiveness is higher in private hospitals as compared to public ones. Thus, the public sector needs to attempt to create more incentives in health professionals in the health sector in order to guarantee higher-quality services and better responsiveness.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Patient,Hospital,Responsiveness,Organizational justice

نویسندگان مقاله 47911---47912---47913---47914---47915---47916---

نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-34&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده General
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات