چکیده فارسی مقاله |
زمينه و هدف: در سال های اخير بر اهميت سبک زندگی سالم تأکيد زيادی شده است.هدف اين مطالعه ارزيابی سبک زندگی دانش آموزان مدارس متوسطه و پيش دانشگاهی شهر بندرعباس بود. روش کار: نمونه گيری به روش چند مرحله ای انجام شد و طی آن 410 نفر دانش آموز از مدارس متوسطه و پيش دانشگاهی شهر بندرعباس انتخاب شدند.ابزار ارزيابی سبک زندگی پرسشنامه The Adolescent Health Promotion Scale بود که شامل 40 سؤال است و رفتارهای ارتقا دهنده سلامت را در شش حيطه شامل تغذيه، حمايت اجتماعی، مسئوليت فردی سلامت، ارزش گذاری سلامت، ورزش و کنترل تنش ارزيابی می کند. نتايج: ميانگين سن دانش آموزان مورد بررسی 5/16 سال با انحراف معيار 34/1 بود.8/49 درصد آنها پسر و 2/50 درصد دختر بودند.ميانگين امتياز کل پرسشنامه 89/64 از 100 بدست آمد.ميانگين امتياز رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در ابعاد تغذيه، حمايت اجتماعی، مسؤوليت فردی سلامت، ارزش گذاری سلامت، ورزش و کنترل تنش به ترتيب 06/71، 00/63، 12/63، 11/82، 49/41 و 58/68 از 100 بود. نتيجه گيری: نتايج اين مطالعه نشان داد در مجموع رفتارهای ارتقا دهنده سلامت توسط دانش آموزان از وضعيت مطلوبی برخوردار نيست و در اين ميان فعاليت فيزيکی منظم پايين ترين امتياز را دارا است که نشان می دهد سبک زندگی غير فعال (Sedentary Life Style) يک مشکل متداول و جدی در ميان دانش آموزان است. |
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: In recent years great emphasis has been put on the importance of a healthy lifestyle. This study aimed to assess the lifestyle of high school and pre-university students in Bandar-Abbas, Iran. Materials and Methods: Using a multistage sampling method a total of 410 high school and pre-university students in Bandar-Abbas, Iran were selected. To assess the lifestyle of the students the Adolescent Health Promotion Scale was used. This 40-item scale assesses six health-promoting behaviors, including those related to nutrition, social support, personal responsibility, health valuation, physical activity, and stress management. Results: The mean age of the students (49.8% males and 50.2% females) was 16.5 (SD=1.34) years. The data showed the mean score of the total scale to be 64.89 out of 100. The mean scores (out of 100) of the subscales of nutrition, social support, personal responsibility, health valuation, physical activity and stress management were 71.06, 63.00, 63.12, 82.11, 41.49, and 68.58, respectively. Conclusions: The findings of this study reveal that the health-promoting behaviors of high school students living in Bandar-Abbas are not, on the whole, desirable. The regular physical activity subscale had the least score, which shows that a sedentary lifestyle is a common, serious problem among thestudents. |