1392/10/11، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۹۵-۱۰۶

عنوان فارسی اثر بخشی برنامه آموزش الکترونيکی بر افزايش ميزان فعاليت بدنی و نمايه توده بدنی کارکنان زن
چکیده فارسی مقاله

 

  زمينه و هدف: بی تحرکی يکی از 10 علت عمده مرگ و ناتوانی است. هدف اين مطالعه، بررسی تاثير برنامه آموزش الکترونيکی بر ميزان فعاليت بدنی زنان کارمند بود.

  روش کار: در اين مطالعه مداخله­ای نيمه تجربی، تعداد 120 نفر در قالب 2 گروه مداخله و کنترل انتخاب شدند به روش نمونه گيری آسان، انتخاب شدن (تعداد=120) ابزارجمع آوری داده­ها پرسشنامه جمعيت شناختی و پرسشنامه بين المللی فعاليت فيزيکی بود. پرسشنامه ها به صورت پيش آزمون و پس آزمون در دو گروه مداخله و شاهد با فاصله 2 ماه بعد از آخرين آموزش در گروه مداخله، تکميل گرديد. کارمندان زن در گروه مداخله، به صورت مجازی از طريق ايميل و يا اتوماسيون اداری، پيام های کوتاه، فيلم های آموزشی، به مدت 16 هفته آموزش­هايی را دريافت کردند. يافته­های پژوهش در پايان داده­ها با آزمون­های مجذور کای، تست دقيق فيشر، تی مستقل و تی زوجی و با استفاده از نرم افزار17 SPSS مورد تجزيه وتحليل قرارگرفتند.

  نتايج: ميانگين سنی بانوان در اين مطالعه در گروه مداخله 41 و در گروه شاهد 39 سال بود. اکثر زنان در هر دو گروه متاهل بودند، 1 تا2 فرزند داشتند و از تحصيلات ليسانس برخوردار بودند. بعد از آموزش، نمره ميانگين ميزان فعاليت بدنی گروه مداخله در مقايسه با گروه شاهد، به طور معني­داری افزايش يافت (001/0> p ). نمره ميانگين نمايه توده بدنی، بعد از آموزش در گروه مداخله در مقايسه با گروه شاهد تغيير معني­داری نشان نداد (119/0= p )، اما در مقايسه با خودش نسبت به قبل از آموزش به صورت معني­دار، کاهش نشان داد (001/0> p ).

  نتيجه گيری: مداخلات آموزشی مبتنی بر وب، پيام کوتاه و مولتی مديا، می تواند فعاليت بدنی را در کارکنان زن افزايش ­دهد و ممکن است از بيماري­های ناشی از کم تحرکی، پيشگيری ­نمايد.


 

کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش الکترونیکی(مبتنی بر وب)، پیام کوتاه، فعالیت بدنی، نمایه توده بدنی، کارکنان زن

عنوان انگلیسی The study of the effect of e-education on physical activity and body mass index of female employees
چکیده انگلیسی مقاله

  Background and Aim: Physical inactivity is one of the 10 leading causes of mortality and disability. This study aimed to investigate the effect of e-learning on physical activity and body mass index (BMI) of female-employees.

Materials and Methods: In this semi-experimental interventional study, 120 female-employees of Tehran University of Medical Sciences were selected randomly and assigned to a case or control group. Data were collected using a demographic and an international physical activity questionnaire. Pre-test and post-test questionnaires were completed by the case and control subjects prior to, and 2 months after the final phase of, the intervention. The intervention included virtual education through short message service (SMS), email messages or messages via intanet, and educational films for a period of 16 weeks. SPSS-17 was used to analyze the data, the statistical tests being Chi-square, independent and paired-t, and Fisher's exact tests.

  Results: The mean age of the participants was 41 and 39 years in the case and control group, respectively. Most of them held a bachelor's degree and were married with 1 or 2 children. After the intervention, the mean score of physical activity in the intervention group increased significantly as compared with the control value (p<0.001). However, the intervention did not produce any change in the mean BMI of the case in comparison with the control group (p=0.119), although it brought about a statistically significant reduction in the initial BMI (p<0.001).

  Conclusion: Web-based education, SMS and multi-media messages can increase physical activity in female-employees and might prevent illnesses caused by physical inativity.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله E-education (Web-based), SMS (Short Message Service), Physical activity, BMI, Female-employees

نویسندگان مقاله 48187---48188---48189---

نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-27&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده Public Health
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات