1393/7/9، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۷۷-۸۸

عنوان فارسی اولويت بندی رفتارهای پرخطر بهداشتی در دانش‌آموزان مدارس دولتی منطقه پنج تهران: مطالعه کيفی
چکیده فارسی مقاله

  زمينه و هدف: رفتار تهديد کننده سلامت فرد در بستر اجتماعی تحت تآثير فرهنگ آن جامعه شکل می گيرد. بنابراين رفتارهای پر خطر بهداشتی جوامع گوناگون مي­تواند از دسته بندی متفاوتی برخوردار باشند. هدف اين مطالعه شناسايی و اولويت بندی رفتارهای پرخطر بهداشتی بين دانش اموزان دبيرستانی در يکی از مناطق تهران بود .

  روش کار: در اين مطالعه کيفی از نوع ارزيابی سريع 130 نفر در جلسات گروهی متمرکز (17 جلسه) شرکت کردند. گروه های هدف عبارت بودند از: دانش آموزان دختر و پسر( 9 جلسه)، والدين (5 جلسه)، معلمان(3 جلسه). چهار مدير مدرسه در سه مرحله مصاحبه عميق فردی شرکت کردند. در جلسات گروهی موضوعات کلی که مورد تأکيد محققين بوده عبارتند از: 1) درک و توصيف مشارکت کنندگان درباره رفتارهای سالم و غير سالم، 2) اولويت بندی رفتارهای مخاطره آميز در نوجوانان دختر و پسر؛ 3) درک و باورهای مشارکت کنندگان در مورد رفتارهای مخاطره آميز و تأثير بستر اجتماعی-فرهنگی در شکل گيری آن رفتارها در نوجوانان و جوانان. داده ها به روش آناليز محتوا تجزيه و تحليل و معانی اصلی و درون مايه ها استخراج شد. برای صحت و استحکام داده ها معيارهای اعتباربخشی، تاييد پذيری و انتقال پذيری ارزيابی گرديد.

  نتايج : اعتياد، رفتارهای پرخطر جنسی، و رفتارهای نابهنجار اجتماعی(پرخاشگری) ا ولويت رفتارهای مخاطره آميز بين پسران دبيرستانی بودند. در گروه دختران رفتارهای پرخطر جنسی، ازدواج زودرس، عادات غذايی ناسالم، کم تحرکی و نگرانی از آينده (شغلی تحصيلی و ازدواج) به ترتيب اولويت شناخته شدند .

  نتيجه گيری: اگرچه اولويت رفتارهای مخاطره آميز در بين پسران و دختران متفاوت است اما از اين اولويتها رفتارهای پرخطر جنسی بين اين دانش آموزان مشترک بود. رفتارهای مخاطره آميز نوجوانان در مسير جامعه پذيری آنها شکل می گيرند که قويا از فرهنگ بستر بومی آنها متاثر است. درک مشارکت کنندگان از شمای جنسيتی عامل مهمی در اولويت بندی رفتارهای پر خطر بهداشتی شناخته شد. برنامه های آموزشی جامع نگر در راستای ارتقاء سلامت نوجوانان و تغيير نگرش های اجتماعی در حمايت و مراقبت از نوجوانان پيشنهاد می شود.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله اولويت بندی رفتارهای پر خطر بهداشتی, دانش‌آموزان, مطالعه کيفی

عنوان انگلیسی Priorities of health risk behaviors among high school students in the public schools in 5th restrict of Tehran: A qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله

  Background and Aim: Health-risk behaviors are socially constructed and influenced by the given culture. Therefore, the health-risk behaviors are prioritized differently in diverse cultures. In this study, we aimed to explore the priority of health risk behaviors among high school students in Tehran.

  Materials and Methods : In this qualitative study using rapid assessment approach, we interviewed 130 individuals who voluntarily participated in the focus group discussions (FGDs, n=17). They were students (n=9 FGDs), the parents (n=5 FGDs), and the teachers (n=3 FGDs). Four of the principals were individually interviewed. Interviews focused on (1) perceptions about and description of healthy or unhealthy behaviors; (2); priority of health risk behaviors in adolescents (3) perceptions and beliefs about the formation of the risk behaviors among adolescents. All sessions were embarked on the public schools located in the area five in West Tehran. After obtaining a written consent form from the participants, primary investigators and three of the trained facilitators (male and female) conducted the sessions. We employed content analysis to extract the major themes and sub-themes. The rigor of the data was obtained.

  Results : Addiction, risky sexual behavior, and social misconduct ion (aggression) were identified as the main concerns for the boys. Risky sexual behavior, early marriage, eating unhealthy habits, physical motionless, and fear of the future (job, education, marriage) were identified as the main health-risk behaviors for the girls.

  Conclusion : According to our findings, health risk behaviors are classified differently for boys and girls. However, sexual risk behaviors are common findings for both groups. The adolescents' risky behaviors are formed throughout their socialization and seriously influenced by the given culture. Understanding of gender schema was identified as an important factor in the way participants do priority health-risk behaviors of young people. Comprehensive and holistic health education and promotion programs targeting adolescents as well as training programs for parents are suggested.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Priorities of health risk behavior, Adolescent, Qualitative research

نویسندگان مقاله 48218---48219---48220---48221---48222---

نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-314&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده Public Health
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات