|
1391/7/10، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۱-۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
رضايتمندی پزشکان و ماماهای شرکت کننده در طرح پزشک خانواده و بيمه روستايی از اجرای طرح در استان اصفهان، ۱۳۸۸ |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمينه و هدف: رضايت شغلی عامل موثری در ابقای فرد در يک حرفه ميباشد و بر کاميابی و در نتيجه بازدهی انسان و ارتقای کيفيت خدمات مؤثر است و از سوی ديگر ابزاری در دست مديران ميباشد تا در جهت حفظ و نگهداری کارکنان اقدام نمايند.اين پژوهش با هدف تعيين رضايتمندی پزشکان و ماماهای شاغل در طرح پزشک خانواده انجام شده است. روش کار: با يک مطالعه مقطعی- توصيفی تعداد 221 نفر پزشک و 144 نفر مامای شاغل در استان اصفهان مورد بررسی قرارگرفتند. ابزارگردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته که با نظر کارشناس خبره استاندارد و پايابی و روايی آن از طريق سنجش اعتبار محتوا و مطالعه راهنما تعيين شد. نتايج: ميانگين رضايتمندی پزشکان و ماماها 34/44% است که بيشترين رضايتمندی 65% از مکان ارايه خدمت و کمترين رضايتمندي6/30% از مسايل مالی بوده است. در رابطه با مسايل مالی، پزشکان ناراضی تر از ماماها بوده اند که می توان گفت رضايت با توجه به ميزان حقوق ماهيانه افزايش داشته است. نتيجه گيری: با گذشت بيش از 4 سال از اجرای طرح پزشک خانواده ميزان رضايتمندی پايين و لازم است در مورد ميزان حقوق و نحوه پرداخت و نظام پرداخت مالی و ايجاد عوامل انگيزشی برای پزشکان و کاهش ساعات کاری ماماها و برقراری تناسب ميزان حقوق پرداختی به آنها برنامه ريزی مجددی صورت پذيرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رضایتمندی،پزشک خانواده،ماما،بیمه روستایی |
|
عنوان انگلیسی |
Satisfaction of physicians and midwives participating in the rural family physician and insurance scheme with the plan in Isfahan province, 2010 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Job satisfaction is one of the most important factors in maintenance of a professional person and the job success, increasing the personal efficiency and the quality of services. On the other hand, it is a tool in the hands of managers in order to maintain the staff in their jobs. The aim of this descriptive study was to investigate the satisfaction of physicians and midwives participating in the family physician scheme with the plan. Materials and Methods: The study population was made up of 221 physicians and 144 midwifes. The tool was an author made questionnaire certified by experts as a standard, valid and reliable scale via content validity measurements through a pilot study. Results: The average satisfaction of physicians and midwives was 44.34% while the highest satisfaction was 65% with the location of services and the lowest was 30.6% with the financial issues. In relation to the financial affairs, physicians were more dissatisfied than midwives, so satisfactions were increased by the increase in the amount of salaries. Conclusion: Over 4 years of implementation of family physician plan, the physicians and midwives satisfaction was shown to be still low. It is necessary to consider re-programming in the scheme in order to increase the amount of payments and create more motivational factors for physicians as well as to reduce working hours for midwives and establish appropriate levels of payments for them. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Satisfaction,Family physician,Midwives,Rural Insurance |
|
نویسندگان مقاله |
48272---48273---48274---48275---48276--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-18&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
General |
نوع مقاله منتشر شده |
Research |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|