1391/7/10، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۳۹-۴۶

عنوان فارسی تاثير مداخله آموزشی بر اساس مدل باور سلامتی بر آگاهی و نگرش دبيران زن مقطع راهنمايی منطقه ۱۱ تهران در زمينه تست پاپ اسمير
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف: سرطان دهانه رحم دومين سرطان شايع زنان با بروز بيش از500000 مورد در سال است اما به دليل مرحله پيش سرطانی طولانی، وجود روش­های غربال­گری مناسب و درمان موثر ضايعات، قابل پيشگيری می باشد. ازآنجا که کمبود آگاهی، موانع اجتماعی و فرهنگی به عنوان مانعی جهت شرکت در برنامه­های غربال­گری است و با توجه به نقش معلمان به عنوان يک منبع آگاهی رسان، لذا اين پژوهش با هدف بررسی تاثير مداخله آموزشی از طريق الگوی باور سلامتی بر آگاهی و نگرش دبيران در زمينه تست پاپ اسمير انجام گرفت. روش­کار: اين پژوهش، مداخله­ای شاهد دار از نوع قبل و بعد بوده که بر روی 72 نفر از آموزگاران زن که از طريق نمونه گيری آسان به دو گروه مداخله و شاهد تخصيص يافته بودند انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که قبل از آموزش و يک ماه بعد از آموزش بين دوگروه آزمون شد. روش آموزشی شامل سخنرانی، پرسش و پاسخ بود و نتايج با کمک نرم افزار SPSS 11.5 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج: 2/47% گروه مداخله و 8/45% گروه شاهد در رده سنی 50-40 سال، 2/47% گروه مداخله و 50% گروه شاهد دارای تحصيلات کارشناسی و 1/86% آنها متاهل بودند. 2/67% گروه مداخله و 2/74% گروه شاهد سابقه انجام پاپ اسمير را گزارش کردند و آگاهی هر دو گروه در زمينه بيماری در حد متوسط بود و تفاوت معني­داری بين آگاهی، نگرش و سازه های مدل باور سلامتی قبل و بعد از آموزش در بين دو گروه و در داخل گروه مداخله وجود داشت (05/0>p). نتيجه گيری: به کارگيری پاپ اسمير در جامعه مورد پژوهش کمتر از هدف برنامه مردم سالم 2010 بوده بنابراين لزوم آموزش کافی و ارتقای آگاهی محرز می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پاپ اسمیر،مدل باور سلامتی،آگاهی،نگرش

عنوان انگلیسی Effect of educational intervention based on Health Belief Model on knowledge and attitude about pap smear test among female secondary school teachers in district 11 of Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Cervical cancer is the second most common cancer in women with incidence of more than 500000 cases per year. It is preventable because of its long pre-cancerous period, suitable screening programs and effective treatments. Since the social and cultural barriers alongside the lack of knowledge are deterrents to participation in screening programs, the current study was performed to assess the effect of educational intervention through the Health Belief Model on knowledge and attitude of teachers about pap smear, considering their role in making people aware. Materials and Methods: This was a controlled before-after interventional study conducted on 72 individuals selected through simple sampling, assigned to two groups. Data collection tool was a questionnaire used and compared before training and one month after that. Training methods (intervention) included lectures with questions and answers. Data were analyzed with SPSS, version 11.5. Results: 47.2% of intervention and 45.8% of control group were 40 to 50 years old and majority of them (47.2% and 50% respectively) had undergraduate educational level and 86.1% were married. Respectively, 67.2% and 74.2% have experience of being examined via Pap smear, while the knowledge of women in both groups was moderate about the disease. Study results revealed significant differences in knowledge, attitude and Health Belief Model constructs within intervention group (before and after training) as well as between groups (p<0.05). Conclusion: Using Pap smear test among the participants was lower compared with healthy people aims targeted by 2010. Therefore, necessity of education and knowledge promotions are obvious.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Pap smear test,Health Belief Model,Knowledge,Attitude

نویسندگان مقاله 48285---48286---48287---48288---

نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-21&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده General
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات