|
1387/4/11، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱۳-۲۲
|
|
|
عنوان فارسی |
مقايسه بين ديدگاههای مادران، دختران و معلمين در تعيين اولويتهای سلامت بلوغ دختران مقطع راهنمايی مدارس منطقه ۶ شهر تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمينه و هدف: نوجوانی ، پوياترين دوره در مسير رشد بشر است که تقريباً دهه دوم زندگی را در بر می گيرد و بلوغ يکی از بحرانيترين پديده های اين دوره ، است. لذا اهميت پرداختن به بهداشت نوجوانان بخصوص دختران نوجوان که نه تنها برای خود آنها بلکه برای خانواده، جامعه و نسل آينده نيز روشن است. اولين گام در طراحی برنامه جامع آموزشی تاکيد بر نيازسنجی گروه هدف در بستر جامعه هدف می باشد. در اين مقاله هدف ما نشان دادن کارآيی رويکرد نياز سنجی در شناسايی و مقايسه اولويت های آموزشی بهداشت بلوغ دختران از ديدگاه دختران، مادران و معلمين جهت تغييرات موثر در رفتارهای بهداشتی دختران است. روش کار: اين پژوهش ، از نوع مطالعه کيفی است. 12 نفر از دانش آموزان دختر مقطع راهنمايی منطقه 6 تهران، 12 نفر از مادران و 7 نفر معلمين آن منطقه با شرکت در جلسات متمرکز گروهی در تهيه پرسشنامه نيمه ساختار يافته مشارکت کردند. اين افراد با نمونه گيری هدفمند انتخاب شدند. گفتگو با افراد مورد بررسی دستنويس شد و بر پايه روش آناليز محتوايی مورد تحليل قرار گرفت که منجر به تکميل پرسشنامه نهايی شد. نتايج: اثر بخشی کاربردی رويکرد نيازسنجی در موارد زير نشان داده می شود: مشخص کردن تفاوت های اساسی در اولويت های سلامت بلوغ دختران از ديدگاه سه گروه هدف، تعيين کردن سطح نيازهای بهداشتی دختران، تعيين اولويت های آموزشی سلامت بلوغ برای سه گروه هدف. نتايج همچنين فقدان درک جامعی از آموزش سلامت جنسی در مدرسه را نشان داد. نتيجه گيری: طبق يافته ها پيشنهاد می شود که رويکرد نياز سنجی يکی از راههای مفيد و ضروری جهت آموزشهای متناسب با نياز های بهداشتی گروههای هدف می باشد. برای داشتن درک صحيح از نيازهای واقعی بهداشتی دختران نوجوان ، نياز به اکتشاف اولويت های آنان از ديدگاه خودشان و افراد دخيل در رفتارهای بهداشتی آنان می باشد، بر اين اساس نيازسنجی به عنوان اولين قدم موثر در ارتقاء سلامت پيشنهاد می گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نیاز سنجی،پژوهش کیفی،سلامت بلوغ دختران |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison among viewpoints of mothers, girls and teachers on pubertal health priorities in guidance schools in District 6, Tehran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Puberty is a critical period in a woman's life. An important step in strategies designed to promote family and community health is determination of girls' health priorities and needs assessment at puberty. This study aims to illustrate the efficiency of need assessment approach in exploring and comparing the viewpoints of mothers, teachers and adolescent girls on girls' pubertal health in the context of the school. The findings would help plan better programs aiming at changing the heatlh behaviour of girls. Materials and Methods: In this qualitative study 12 guidance school girls, 12 mothers and 7 teachers from District 6, Tehran were selected to participate in focus group discussions to prepare a semi-structured questionnaire. The content analysis method was used to analyze the results of discussions with the participants and complete the final questionnaire. Results: The findings reveal the efficiency of the need assessment approach as follows: a wide discrepancy in viewpoints of the three study groups was identified in terms of pubertal health priorities, health needs of the girls, and pubertal health educational priorities. In addition, the results show a lack of a notion of comprehensive sex health education in the school. Conclusion: The findings indicate that the need assessment approach is a useful way to plan and implement appropriate health education programs for adolescent girls. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Needs assessment ، Qualitative research ، Girls' pubertal health |
|
نویسندگان مقاله |
48345---48346---48347--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-140&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
General |
نوع مقاله منتشر شده |
Research |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|