|
1385/3/11، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۲۵-۳۵
|
|
|
عنوان فارسی |
عوامل موثر بر رضايتمندی بيماران بستری در بيمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمينه و هدف: با توجه به افزايش روزافزون هزينه های بهداشتی و درمانی، مساله بهره وری و استفاده بهينه از منابع موجود، امروزه پديده مشتری گرايی بيش از پيش مهم جلوه می کند. يکی از روشهای ارزشيابی عملکرد و کيفيت خدمات بيمارستانی، ارزيابی رضايتمندی مشتريان يا بيماران بستری به عنوان استفاده کنندگان اصلی خدمات است که از اهميت بالايی برخوردار می باشد. اين مطالعه به صورت مقطعی، توصيفی.و تحليلی است وبا هدف تعيين عوامل موثر بر رضايت بيماران انجام شده است.
روش کار: جامعه پژوهشی تعداد 400 بيمار بستری است که به طور تصادفی انتخاب شده و به هنگام ترخيص در مصاحبه شرکت نموده اند. در اين مطالعه، با استفاده از آناليزهای تک متغيره که تاثير يک عامل را بر ميزان رضايتمندی بيماران، مورد مطالعه قرار ميدهد، به بررسی عوامل موثر بر رضايتمندی بيماران پرداخته شد.
نتايج: نتايج نشان داد که از بين 13 متغير مورد پژوهش، 9 متغير مهم (سن، تحصيلات، تاهل، شغل، بيمارستانهای مختلف، نوع بيمارستان(تخصصی، غير تخصصی)، بخش بستری، هزينه پرداختی و شيوه پرداخت)، ارتباط آماری معنی داری با رضايتمندی بيماران دارند که پس از انجام رگرسيون لجستيک گام به گام، مشخص گرديد که 5 متغير (تاهل، تحصيلات، نوع بيمارستان، بخش بستری و هزينه پرداختی)، تاثير قويتری بر رضايت بيمار دارند.
نتيجه گيری: استفاده از يافته های پژوهشی در جهت شناخت ضعف ها و نارسايی های موجود و اتخاذ تصميم مناسب جهت بهينه سازی خدمات بيمارستانی و در نهايت جلب رضايت مشتريان به مديران ارشد نظام سلامت و مسولين بيمارستانها توصيه می گردد.
|
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رضایتمندی بیماران،عوامل موثر |
|
عنوان انگلیسی |
Study of effective factors on inpatient satisfaction in hospitals of Tehran University of Medical Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: With growing emphasis on cost containment, optimal use of resources and increased productivity, the health sector is now adopting an increasingly customer-oriented approach within its administrative and managerial structure. One way to assess hospital performance and service quality would be to measure the level of satisfaction in hospital inpatients, as this group comprises the principal users of medical services within any health care system. Materials and Methods: In this descriptive-analytic study we explored the factors affecting patient satisfaction. Our sample consisted of 400 randomly-selected inpatients who answered the research questionnaire at the time of discharge. We used univariate statistical analysis to examine the effects of various factors on patient satisfaction. Results: Of a total of 13 variables that were analyzed, 9 showed a statistically significant relationship with the outcome variable. These were age, education, marital status, occupation, hospital where interview is performed, hospital type (specialized versus general), type of ward, costs borne by the patient, and system of payment. Conclusion: The strongest effects were observed for marital status, education, hospital type, type of ward, and cost borne by the patient. Results from this study could help to recognize the current flaws within the hospital management system and thus can aid decisions aimed at optimizing hospital services and maximizing patient satisfaction. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Effective factors |
|
نویسندگان مقاله |
48522---48523---48524---48525--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-197&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
General |
نوع مقاله منتشر شده |
Research |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|