1390/9/10، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۱۹۳-۲۰۲

عنوان فارسی عوامل اجتماعی و روان‌شناختی مؤثر بر ميزان مصرف مواد آرايشی توسط دانشجويان دختر
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف: هدف از انجام اين پژوهش بررسی عوامل اجتماعی و روان‌شناختی مؤثر بر ميزان مصرف مواد آرايشی در بين دانشجويان دختر بوده است.
روش اجرا: 250 نفر از دانشجويان دختر دانشگاههای علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان با روش نمونه‌گيری تصادفی ساده انتخاب شدند و به پرسش‌نامه‌های پژوهش پاسخ دادند. در اين پژوهش از پرسش‌نامه شخصيتی NEO جهت سنجش ويژگی‌های شخصيتی آزمودنی‌ها استفاده شد. عوامل اجتماعی که در اين پژوهش به‌عنوان متغير مستقل مورد بررسی قرار گرفتند عبارت بودند از مديريت بدن، مصرف رسانه، دينداری، پايگاه اجتماعی ـ اقتصادی و پذيرش اجتماعی.
يافته‌ها: رابطه‌ی متغير‌های مديريت بدن، مصرف رسانه، دينداری، پايگاه اجتماعی ـ اقتصادی و پذيرش اجتماعی با ميزان مصرف مواد آرايشی معنادار بود. هم‌چنين نتايج حاصل از تحليل رگرسيون نشان داد که متغيرهای پيش‌بين 41% از واريانس ميزان مصرف مواد آرايشی را تبيين می‌کنند و متغير مديريت بدن بهترين پيش‌بين بوده است.
نتيجه‌گيری: عامل اجتماعی مهم‌تر از ويژگی‌های شخصيتی در مصرف مواد آرايشی توسط دانشجويان دختر می‌باشند.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله مواد آرایشی،ویژگیهای شخصیتی،مدیریت بدن،رسانه،پذیرش اجتماعی،دینداری

عنوان انگلیسی Psychological and sociological factors influencing cosmetics use by female univesity students
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aim: The purpose of this study was to investigate the psychological and sociological factors influencing cosmetics usage by female students.

Methods: The statistical population comprised 250 female students of Isfahan University of Medical Sciences and Isfahan University were selected using a simple random sampling method and were asked to respond to the research questionnaires. NEO Personality Inventory was used to assess personality characteristics. Sociological factors that were assessed were comprised of body management, media consumption, religiousness, socio-economic status and social acceptance.

Results: There was a significant association between body management, media consumption, religiousness, socio-economic status and social acceptance with cosmetics use. Regression analysis showed that predictive variables were able to predict 41% of attitude toward cosmetics use and body management was the best predictor of it.

Conclusion: Sociological, but not psychological, factors influence cosmetics use by female university students.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله cosmetics,personality characteristics,body management,media,social acceptance,religion

نویسندگان مقاله 48655---48656---48657---48658---

نشانی اینترنتی http://jdc.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-12&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده General
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات