1390/12/11، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۳۹-۴۴

عنوان فارسی مطالعه ارگونوميکی تأثير دوره های زيستی بر وقوع خطاهاي انسانی و حوادث خودروسازی
چکیده فارسی مقاله هدف: بر اساس تئوری بيوريتم در هنگام تغيير جهت هر يک از چرخه های زيستی از فاز مثبت به منفی و برعکس، فرد يک روز بحرانی و ناپايدار را تجربه می کند که او را مستعد خطا و حادثه می نمايد. هدف از اين مطالعه تعيين ارتباط بين چرخه های زيستی و پتانسيل وقوع حوادث می باشد.

روش کار: در مطالعه حاضر سوابق ثبت شده 1280 فرد حادثه ديده که شرايط ورود به مطالعه را داشتند، مورد بررسي قرار گرفت و بحرانی بودن روز وقوع حادثه با استفاده از نرم افزار Easy Biorhythm Calculator برای تمامی افراد تعيين گرديد.

نتايج: اين مطالعه نشان داد که فراوانی حوادث در روز های بحرانی و بخش منفی چرخه فيزيکی بيش تر از ميزان مورد انتظار و برای روز های بحرانی و بخش منفی چرخه های هوشی و هيجانی کم تر از حد مورد انتظار می باشد.

نتيجه گيری: به دليل ماهيت فيزيکی اغلب فعاليت های کاری موجود در بخش خودروسازی می توان بيان کرد که در فعاليت های فيزيکی، فراوانی وقوع حوادث در بخش منفی و روز های بحرانی چرخه فيزيکی که در آن فرد از لحاظ جسماني آمادگی انجام کارهای فيزيکی سنگين را ندارد، بيش تر از ميزان مورد انتظار بوده است.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله تئورى بیوریتم، حوادث، چرخه هاى زیستى، صنایع خودروسازى

عنوان انگلیسی Ergonomic study of biorhythm effect on the 62 occurrence of human errors and accidents in automobile manufacturing industry
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aim: According to the biorhythm theory when the phase shift from positive to negative and vice versa people experience a critical an unstable day that prone them to error and accident. The purpose of this study is to determine this relationship in one of the automobile manufacturing industry.

.

Materials and Methods: At first 1280 person incident entered the study was reviewed and then the critical days of each biological cycle was determined using the software Easy Biorhythm Calculator for all persons.

.

Results: This study showed that the frequency of accidents in critical days and negative section of physical cycle was more than expected. Also the frequency of accidents in critical days and negative section of emotional and intellectual cycles was less than expected.

.

Conclusion: This study showed that the frequency of accidents in critical days and negative section of physical cycle was more than expected. Also the frequency of accidents in critical days and negative section of emotional and intellectual cycle was less than expected. Due to the physical nature of the work activities in the automobile manufacturing industry can be stated that the study showed that in physical work activities, frequency of accidents in critical days and negative section of physical cycle in which the person is not physically ready to do the job was more than expected.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Biorhythm theory, accident, automobile manufacturing industry

نویسندگان مقاله 49117---49118---49119---49120---49121---

نشانی اینترنتی http://jhsw.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-22&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده General
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات