چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: در کشورهای در حال توسعه، بهبود وضعيت ايمنی راهها از اهميت ويژه ای برخوردار است. در اين مقاله وضعيت ايمنی راههای کشور در طی سالهای 1380-1385 مورد ارزيابی قرار گرفته است. . روش کار: در اين مطالعه توصيفی، ايمنی راههای کشور با استفاده از شاخصهای ايمنی راه در سطح ماکرو بررسی شده است. در ابتدا تمام شاخصهای موجود در زمينه ايمنی راه مورد بررسی قرار گرفت و 46 شاخص شناسايی شد. پس از شناسايی کل شاخصها، ضمن رايزنی با کارشناسان ايمنی راه کشور و با توجه به دادههای قابل اعتماد موجود در کشور، تعداد 11 شاخص برای بررسی وضعيت ايمنی راههای کشور انتخاب شد. پس از تعيين شاخصها، بر اساس دستورالعمل دبيرخانه کميسيون ايمنی راه، کليه دادههای مورد نياز برای تعيين مقدار هر يک از شاخصها، از سازمان ها و موسسات ذيربط جمع آوری شد. در مراحل پايانی مقدار هر شاخص برآورد گرديده مورد ارزيابی قرار گرفت. . يافته ها: نتايج بهدست آمده نشان داد که در طول اين دوره 6 ساله به ازاء هر يکصد هزار نفر جمعيت 9 کشته برجای مانده است که استفاده از کمربند و کلاه ايمنی به ترتيب %20 و %18 افزايش يافته است. در همين مدت تعداد موتورسيکلت %20، طول راههای آسفالته و شهرنشينی حدود %10 افزايش داشته است. ميزان درآمد سرانه واقعی کشور از مقدار 5884 دلار آمريکا به 7968 دلار آمريکا، ميزان اميد به زندگی از 9/68 سال به 9/70 سال، ميزان افراد باسواد از %76 به%78 و شاخص توسعه انسانی نيز از مقدار 721/0 به 759/0 افزايش يافتهاند. نتايج اين مطالعه حاکی از آن بود که بين ميزان افزايش کشته شدگان در حوادث جادهای به ازاء ده هزار خودرو و درصد افزايش متغيرهای استفاده از کمربند و کلاه ايمنی، راههای آسفالته، شهرنشينی و همچنين تغيير ميزان درآمد سرانه واقعی کشور، ميزان اميد به زندگی، ميزان باسوادی و شاخص توسعه انسانی همبستگی معنا داری وجود داشته است، بهطوریکه ضريب R2 برای آنها به ترتيب برابر با 84/0، 90/0، 994/0، 90/0، 97/0، 82/0، 69/0 و 84/0 بوده است. . نتيجه گيری: در طی دوره مورد مطالعه وضعيت ايمنی راههای کشور مناسب نبوده است. |
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: In developing countries, promotion of road safety is of crucial importance. This paper presents the status of road safety in Iran during 2001 - 2006. . Material and Method: The status of road safety in Iran was surveyed in this descriptive study using road safety indicators a in macro level. Firstly, 46 indicators were identified after studying almost all indicators related to the road safety. After consulting of views with road safety experts and considering the reliable existing data, 11 indicators were selected to study the safety status of the roads. Then, all essential data for determining each indicators were collected from related organizations and institutes. All indicators were determined and evaluated in the last step. . Result: The results revealed that during the period of 6 years, death toll has been increased by 9 deaths per 100000 person of the population. Moreover, application of seat belt and safety helmet has been increased by 20% and 18%, respectively. It also indicated that the number of motorists and the length of paved roads have been increased by 20%, and 10%, respectively. The net income per capita has also grown from 5884 US$ to 7968 US$ and the life expectancy has gone up from 68.9 years to 70.9 years, the percentage of the literate population has grown by 2% (from 76% to 78%) and the human development index has increased from 0.721 to 0.759. The results of the present study showed that the increased level of death toll per 10000 vehicles and the increased level (%) of seat belt as well as helmet application, paved roads, urbanization, the net income per capita, life expectancy, literacy and human development index were statistically significant and R2 coefficient for this factors was 0.84, 0.9, 0.994, 0.9, 0.97, 0.82, 0.69 and 0.84 respectively. . Conclusion: According to result of the present study, roads safety were not in an appropriate level. The roads safety status can be determined using road safety indicators to be applied for road safety promotion. |