|
1393/4/10، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۱۵-۲۶
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزيابی مواجهه راهبران مترو با ارتعاش تمام بدن بر اساس روش های پايه و VDV استاندارد ISO ۲۶۳۱-۱ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: ارتعاش تمام بدن زمانی اتفاق می افتد که انسان روی سطحی که در حال لرزش است قرار می گيرد و ارتعاش بر قسمتی از بدن که از محل تماس دور است اثر میگذارد. تا به امروز اثرات بهداشتی متعددی ازجمله کمردرد، درد عصب سياتيک، عوارض گوارشی،مشکلات دستگاه تناسلی و آسيب شنوايی در ارتباط با ارتعاش تمام بدن گزارش شده است. در اين مطالعه حدود 2000 دقيقه اندازه گيری ارتعاش بر روی 23 قطار در 4 خط فعال مترو تهران جهت تعيين ميزان مواجهه با ارتعاش تمام بدن راهبران قطارها انجام شد. . روش کار: برای اندازه گيری ارتعاش تمام بدن، از دستگاه ارتعاش سنج و آناليزور SVAN 958 ساخت کمپانی Svantek استفاده شد و بر طبق استاندارد ISO 2631-1 ميزان شتاب r.m.s وزنی – فرکانسی برای هر محور، ترکيب محورها، فاکتور قله، VDV و نسبت های مطرح در استاندارد جهت تعيين نوع معيار ارزيابی، اندازه گيری و محاسبه شدند. . يافته ها: نتايج نشان داد که مواجهه همه راهبران با ارتعاش طبق روش پايه از حد پايين ناحيه احتياط راهنمای بهداشتی (< 45/0 m/s2)، کمتر و طبق روش ارزيابی با استفاده از مقدار دوز ارتعاشی، VDV، تعداد 12 نمونه بالاتر از حد پايين ناحيه احتياط راهنمای بهداشتی(<5/8 m/s1.75)، و فقط 11 مورد در محدوده پايينتر از مقدار مذکور قرار گرفتند. . نتيجه گيری: بررسی نتايج بهدست آمده با استفاده از روشهای پايه و مقدار دوز ارتعاشی، ميزان مواجهه متفاوتی را در دو روش بيان میکند که در روش VDV ميزان ريسک پيش بينی شده بسيار بيشتر از روش پايه ارزيابی ارتعاش است که اين موضوع می تواند مدعايی بر اين واقعيت باشد که برخی از شاخص های ارايه شده، بيانگر محدوده ای ايمن در ارزيابی ارتعاش انسانی نيستند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارزيابی ارتعاش, ارتعاش تمام بدن,VDV, ارتعاش راهبران مترو, مترو تهران |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluating subway drivers’ exposure to whole body vibration based on Basic and VDV methods (with ISO 2631-1 standard) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Whole body vibration occurs when human is on a vibrating surface and the vibration influences parts of the body which are far from the contacted part. Up to now, various health-related problems due to whole body vibration have been reported, including back pain, sciatica, gastrointestinal problems, genital problems and hearing impairment. In the present research, vibration was measured about 2000 minutes in 23 train of 4 active lines of Tehran metro in order to determine the rate of subway drivers’ exposed to whole body vibration. . Material and Method: Vibration meter and SVAN 958 analyzer, made by Svantek company, were utilized for measuring the whole body vibration. The level of weighted r.m.s acceleration for each axis, the combination of axes, peak factor, VDV and other common exiting ratios in the standard were measured and calculated according to ISO 2631-1. . Result: Findings showed that according to Basic method drivers exposure to vibration is less than the lowest value of health guide critical region (<0.45m/s2). However, based on Vibration Dose Valuation (VDV), the exposure of 12 cases were higher than the lowest value (<8.5 m/s1.75) and only 11 cases were lower than the mentioned amount. . Conclusion: Investigation of the result obtained from Basic method and VDV method manifested different amounts of vibration exposure in a way that VDV predicts higher level of risk, compared to basic method. The results shows that some presented indicators can not presented the safe zone in human vibration evaluations. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Vibration assessment, Whole body vibration, VDV, Metro drivers vibration, Tehran metro |
|
نویسندگان مقاله |
49380---49381---49382---49383---49384---49385--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://jhsw.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-92&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
Special |
نوع مقاله منتشر شده |
Research |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|