1391/9/11، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۱-۸

عنوان فارسی بررسی بارکاری و ارتباط آن با خستگی در ميان لکوموتيورانان بخش نيروی کشش راه آهن جمهوری اسلامی ايران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ازجمله مشاغل پرمسووليت در صنعت ريلی، شغل لکوموتيورانی است. لکوموتيوران نيازمند عملکردهای شناختی متعددی از قبيل توجه مستمر، شناسايی اشياء، حافظه، برنامه ريزی و تصميم گيری مي باشد. سطوح بالای خستگی ازجمله علل ايجاد حوادث توسط لکوموتيورانان است. عوامل متعددی بر افزايش خستگی لکوموتيورانان اثرگذار مي باشد که بارکاری از مهم ترين اين فاکتورها است. لذا هدف از مطالعه حاضر، بررسی بارکاری لکوموتيورانان قطارهای مسافری و اثر آن بر خستگی اين افراد مي باشد. روش کار: پژوهش حاضر يک مطالعه توصيفي تحليلی مي باشد که در ميان 100 نفر از لکوموتيورانان نيروی کشش راه آهن که با استفاده از نمونه گيری تصادفی انتخاب شدند، صورت گرفت. به منظور ارزيابی وضعيت بارکاری و خستگی لکوموتيورانان به ترتيب از پرسشنامه NASA-TLX و مقياس خستگی Samn-Perelli استفاده گرديد. تجزيه و تحليل آماری داده ها با استفاده از تست های Paired t-test و Spearman صورت گرفت. يافته ها: نتايج به‌دست آمده نشان داد که لکوموتيورانان، دو بعد تلاش و کوشش و بارذهنی خود را به ترتيب با ميانگين های 22/74 و 31/73 به‌عنوان مهم ترين ابعاد بارکاری ارزيابی کرده اند. بين بارکاری و ميزان خستگی قبل از حرکت و نيم ساعت قبل از رسيدن به مقصد (مربوط به مسير رفت) ارتباط معني داری به‌دست نيامد (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بارکاری، خستگی، ارگونومی، لکوموتیورانی

عنوان انگلیسی Investigating workload and its relationship with fatigue among train drivers in Keshesh section of Iranian Railway Company
چکیده انگلیسی مقاله

Introduction: Train driving is a high responsibility job in railway industry. Train drivers need different cognitive functions such as vigilance, object detection, memory, planning, decision-making. High level of fatigue is one of the caused factor of accidents among train drivers. Numerous factors can impact train drivers’ fatigue but high level of workload is a key factor. Therefore, the aim of the present study was to investigate workload and its relationship with fatigue among train drivers in Keshesh section of Iranian Railway Company.

.

Material and Method: This descriptive analytical study was done among 100 train drivers in Keshesh section of Iranian Railway industry. They were selected by simple random sampling. The NASA-TLX workload scale and Samn-Perelli fatigue scale were respectively used to investigate workload and fatigue. Data were analyzed by Paired t-test and Spearman correlation coefficient.

.

Result: According to the NASA-TLX results, effort and mental workload with the mean score of 74/22 and 73/31 were respectively the most important attributes of workload among train drivers. No significant relationship was observed between workload and level of fatigue before departure and half an hour before reaching the destination station (P>0.05). However, the relationship between of workload and level of fatigue half an hour before the end of shift (on the way back to the origin station) was statistically significant (P=0.048) among the sample population.

.

Conclusion: Effort and mental workload were the most important attributes of workload among train drivers. By focusing on these two variables and adopting fatigue management programs, fatigue and workload can be controlled and the efficiency of the whole system can be enhanced accordingly.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Workload, Fatigue, Ergonomics, Train driving, Iranian railway

نویسندگان مقاله 49471---49472---49473---49474---49475---

نشانی اینترنتی http://jhsw.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-33&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده Special
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات