1393/6/10، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۷۵-۸۴

عنوان فارسی بررسی ارتباط طراحی شغل، عملکرد و رضايت شغلی در کارکنان بانک
چکیده فارسی مقاله

مقدمه: يکی از مفاهيم قابل توجه در ارگونومی رويکرد طراحی شغل می باشد. صاحب نظران معتقدند تلفيق ماکروارگونومی و طراحی شغل می تواند منجر به ارتقا بهره وری در سازمان گردد. لذا اين پژوهش با بررسی ارتباط عوامل طراحی شغل، عملکرد و رضايت شغلی انجام شد.

.

روش کار: اين مطالعه توصيفی-تحليلی در يکی از بانک‌های شهر همدان صورت گرفت. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های طراحی شغل، رضايت شغلی و شاخص عملکرد بانک استفاده گرديد. برای تعيين ارتباط بين دو متغير نيز از ضريب همبستگی اسپيرمن استفاده شد.

.

يافته‌ها: اين مطالعه نشان داد رويکرد انگيزشی، کمترين رويکرد (3.8%) و رويکرد مکانيکی، رويکرد غالب (74.7%) در شعب بوده است و اکثريت شعب وضعيت متوسطی از لحاظ رضايت شغلی داشته‌اند. همچنين بين طراحی شغل (رويکرد انگيزشی و رويکرد ادراکی) و رضايت شغلی همبستگی مثبت معنی داری وجود دارد. به علاوه نتايج نشان دادند که بين طراحی شغل (رويکرد انگيزشی) و رضايت شغلی با عملکرد نيز همبستگی مثبت معنی داری وجود دارد (05/0=p).

.

نتيجه گيری: با توجه به نقش طراحی شغل در رضايت شغلی و عملکرد کارکنان، می‌توان اظهار داشت که طراحی مجدد شغل به سمت رويکرد انگيزشی و توجه به اصول ارگونومی در محيط کار می‌تواند در بازدهی و بهره‌وری سازمان نقش مؤثری ايفا نمايد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله طراحی شغل, عملکرد, رضايت شغلی, کارکنان بانک, ارگونومی

عنوان انگلیسی Relationship between job design, performance and job satisfaction among Bank employees
چکیده انگلیسی مقاله

Introduction: Job design approach is one of the significant concepts in ergonomics Experts believe that integration of macro ergonomics and job design can lead to improved productivity in the organizations. Therefore, this study examined the relationships between job design, performance and job satisfaction.

.

Methods and Materials: This cross - sectional study was done in 11 branches of one of the bank in Hamadan. Job Design Questionnaire, Job Satisfaction Questionnaires and Bank Performance Indicator were used in order to collect data. spearman correlation coefficient was used for determining the correlation between each two variables.

.

Results: This study showed that the motivational approach was the minimum approach (3.8%), and the mechanical approach, was the dominant approach (74.7%) in the study branches and the majority of branches had an average level of job satisfaction. Moreover, there was a significant positive correlation between job design (motivational and cognitive approaches) and job satisfaction. In addition, the results showed that between job design (Motivational approach) and satisfaction were significantly correlated with performance, (p = 0.05).

.

Conclusion: Regarding the role of job design in job satisfaction and employees, performance, it can be stated that job redesign towards a motivational approach and considering the principles of ergonomics in the workplace, can play an important role in efficiency and productivity of an organization.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Job design, performance, job satisfaction, bank employees, ergonomics

نویسندگان مقاله 49540---49541---49542---49543---49544---

نشانی اینترنتی http://jhsw.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-107&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده Special
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات