|
1390/11/12، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۵۴-۱۶۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی ميزان رضايتمندی بيماران و پرسنل شاغل در بخش غدد و متابوليسم مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی دکتر شريعتی در سال ۱۳۸۹ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: با عنايت به اهميت رضايتمندی بيماران و پرسنل و تأثير قابل ملاحظه آن بر کيفيت خدمات ارائه شده به بيماران، مطالعهای با هدف بررسی ميزان رضايتمندی بيماران و پرسنل شاغل در بخش غدد مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی دکتر شريعتی در سال 1389 طراحی و انجام شد. روشها: اين بررسی، يک مطالعه توصيفی- تحليلی است که روی 160 بيمار بستری در بخش غدد بيمارستان دکتر شريعتی تهران و 26 نفر از شاغلين آن بخش در نيمه دوم سال 1389 انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات در مورد رضايتمندی بيماران، پرسشنامه خودساختهای شامل اطلاعات دموگرافيک و مرتبط با بيماری، فضای عمومی بيمارستان، پرسنل پذيرش، امکانات موجود در بخش، تغذيه، پرسنل کادر پزشکی و پاراکلينيکی، پرسنل واحد ترخيص و رضايت عمومی بود. ابزار جمعآوری اطلاعات در مورد رضايتمندی پرسنل شاغل در بخش غدد، پرسشنامه خودساختهای شامل اطلاعات دموگرافيک، امنيت شغلی، جبران خدمت، ويژگی شغلی، ويژگي نقش، ارتقای شغلی، فرهنگ، محيط کار و تعامل اجتماعی بود. اطلاعات پس از جمعآوری، توسط نرمافزار SPSS ويرايش 5/11 با استفاده از آزمونهای آماری توصيفی و استنباطی T-test و One- way ANOVA مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافتهها: در مجموع بيشترين درصد رضايتمندی کامل بيماران بستری مربوط به بعد کادر پزشکی و پاراکلينيکی (2/76%) و کمترين ميزان رضايتمندی کامل را نسبت به پرسنل پذيرش (8/48%) ابراز گرديد. در خصوص ميزان رضايتمندی کادر درماني بيشترين درصد رضايتمندی کامل متعلق به حيطه جبران خدمت (8/80%)، و کمترين متعلق به حيطههای ارتقاي شغلی (50%) و ايفای نقش (50%) بود. نتايج بررسی ارتباط ابعاد رضايتمندی پرسنل شاغل ومتغيرهای فردی نشان داد که ارتباط معنیدار آماری بين بعد تعامل اجتماعی با وضعيت تاهل ( 05/0P=)، بعد فرهنگ با وضعيت تاهل ( 01/0P=)، بعد جبران خدمت با جنسيت ( 009/0P=) و بعد ويژگی نقش با جنسيت ( 03/0P=) وجود دارد. نتيجهگيری: با توجه به نتايج بدست آمده از ميزان رضايتمندی بيماران از پرسنل واحدهای مختلف درمانی، لزوم اجرای برنامههای منظم آموزشی به پرسنل شاغل در جهت به روز نمودن مهارتها و ارتقای سطح آگاهی و دانش آنان نسبت به کيفيّت مراقبت و ارائه خدمات به بيماران پيشنهاد میگردد، ازسوی ديگر ارزيابی فعاليتهای پرسنل درمانی، شناسائی مشکلات و موانع به منظور ارائه راهکارهای مناسب در جهت بهبود عملکرد و فراهم نمودن تسهيلات رفاهی برای پرسنل، ضروری است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رضایتمندی،بیمار،بخش غدد و متابولیسم،کادر درمان |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
7480---7481---7482---7483---7484---7485--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://ijdld.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-60&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
General |
نوع مقاله منتشر شده |
Research |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|