1386/3/11، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۳۴۳-۳۴۹

عنوان فارسی مقايسه تاثير ۳ روش مختلف آموزشی بر ميزان آگاهی مراقبين بهداشتی در برخورد با کودکان ديابتی مدارس ابتدايی شهر تهران در سال ۱۳۸۲
چکیده فارسی مقاله

ديابت نوع 1، يکی از مهم ترين معضلات بهداشتی درسراسر دنيا محسوب می شود. مراقبين بهداشتی در مدارس بايد در زمينه‌ ديابت اطلاعات لازم را داشته باشند تا کودکان ديابتی بتوانند از فرصت‌های آموزشی خود به درستی بهره برند. هدف از اين مطالعه مقايسه تأثير 3 روش مختلف آموزش بر ميزان آگاهی مراقبين بهداشتی در برخورد با کودکان ديابتی است تا براساس آن بتوان روش مناسبی را جهت ارتقای سطح آگاهی مراقبين بهداشتی مدارس ارائه نمود.

روش‌ها :در اين مطالعه مداخله ای ، نمونه‌ها (132نفر) از فهرست مراقبين بهداشتی تهران‌ به صورت تصادفی انتخاب و بر مبنای نوع آموزش به 3 گروه (پوستر ، کتابچه،آموزش گروهی) تقسيم شدند .برای هر 3 گروه پرسشنامه‌ای قبل و بعد از آموزش تکميل گرديد. پرسشنامه شامل دو بخش بود، بخش اول آن، اطلاعات دموگرافيک و بخش دوم پرسشنامه از 16 سؤال تشکيل شده بود که اطلاعاتشان را درباره ديابت مشخص می‌کرد. آناليز داده ها با استفاده از آزمون t وآناليز واريانس انجام شد.

يافته‌ها : ميزان آگاهی افراد مورد مطالعه، قبل از آموزش بر اساس نمرات ،5/23% ضعيف ، 8/59% متوسط و7/16% خوب‌ بود. بعد از مداخله، ميزان آگاهی در گروه آموزش با استفاده ازکتابچه و آموزش گروهی به طور معنی داری افزايش يافته بود در حاليکه در گروه آموزشی پوستر ارتقای معناداری در سطح آگاهی مراقبين بهداشتی ديده نشد.
نتيجه گيری : بر اساس يافته‌های اين مطالعه ، از بين روش‌های آموزشی، ابتدا آموزش گروهی و بعد از آن آموزش از طريق کتابچه در افزايش آگاهی مراقبين بهداشتی مؤثر ‌باشد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله ميزان آگاهي، روش آموزشي، ديابت ، مراقبين بهداشتي

عنوان انگلیسی THE EFFECT OF THREE DIFFERENT EDUCATIONAL METHODS ON THE LEVEL OF KNOWLEDGE OF SCHOOL HEALTH-CARE WORKERS OF JUVENILE DIABETES IN ELEMENTARY SCHOOLS OF TEHRAN, 2003YEAR
چکیده انگلیسی مقاله

Background: Children with Type 1 diabetes were present one of the greatest challenges in the worldwide. Health-care providers must be sufficiently aware of diabetes so that such children make utmost benefit of their educational opportunities. The aim of the present study was to compare the effect of three educational methods in raising the level of knowledge of school health-care providers. Therefore the best method would be applied for this purpose.

Methods: In this interventional study 132 samples were randomly chosen from the list of school health care providers of Tehran and divided to the three groups (educated by posters, booklets, and group education). A questionnaire was completed for all the three groups before and after the education. Questionnaire consisted of two parts: -demographic information and 16 questions about diabetes information. Scores were analyzed by descriptive and inferential methods (T-test, ANOVA).

Results: The level of knowledge of school health-care providers was weak in   23.5% of the case, average in   59.8% of cases, and good in 16.7% of cases. The level of knowledge in the groups educated by booklets and group education increased meaningfully, while no obvious increase was observed in the group trained via posters.

Conclusion: From the three aforementioned training methods, group education and education by booklets have the most effect on raising the level of knowledge of health-care providers.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge, Educational methods, Diabetes, Health-care providers

نویسندگان مقاله 7606---7607---7608---7609---7610---7611---7612---

نشانی اینترنتی http://ijdld.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-303&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده General
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات