1391/7/10، جلد ۱۱، شماره ۵، صفحات ۴۷۴-۴۸۲

عنوان فارسی ارزشيابی برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی توانمندسازی بر ارتقاء خودکارآمدی و ارتباط آن با کنترل ديابت در بيماران مبتلا به ديابت نوع ۲
چکیده فارسی مقاله

مقدمه: توانمندسازي بيمار به عنوان يک برنامه موثر در راستای تغيير رفتار در مراقبت ديابت به شمار می‌آيد. اين مطالعه به بررسی ارزشيابی الگوی توانمندسازی بر ارتقای خودکارآمدی و ارتباط آن با کنترل ديابت در بيماران ديابتی نوع 2 شهر اصفهان می‌پردازد.
روش‌ها: اين مطالعه از نوع کارآزمايی بالينی شاهددار بود که 140 بيمار در دو گروه مداخله و مقايسه پس از انجام پيش آزمون با انجام تخصيص تصادفی وارد شدند. در مرحله پيش آزمون، کليه اطلاعات دموگرافيک و مرتبط با سلامت و بيماری از بيماران اخذ گرديد. سپس افراد گروه مداخله، در 5 گروه 14 نفری تقسيم شده و در برنامه توانمندسازی با استفاده از استراتژی حل مساله گروهی و حمايت همسالان که براساس سازه‌های مدل طراحی شده بود شرکت نمودند. افراد گروه مقايسه آموزش رايج مرکز را طبق روال قبل ادامه دادند و به صورت جداگانه بدون تماس باگروه مداخله به تکميل پرسشنامه‌ها اقدام نمودند. اهداف توانمندسازی در اين مطالعه با مفهوم خودکارآمدی و کنترل ديابت با شاخص HbA1C مورد بررسي قرار گرفت. در پيگيری بلافاصله و سه ماه بعد ابزارخودکارآمدی ديابت بررسی گرديد. برای تجزيه و تحليل داده‌ها از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 5/11 و آزمون‌های آماری توصيفی و استنباطی استفاده شد.
يافته‌ها: دو گروه از نظر متغيرهای دموگرافيک با يکديگر تفاوت معناداری نداشتند (05/0 نتيجه‌گيری: نتايج مطالعه مويد اين مطلب است که آموزش مبتنی بر الگوي توانمندسازی در گروه مداخله با استراتژی‌های حل مسئله گروهی و گروه همسالان داراي اثربخشی در مقايسه با آموزش‌های رايج ديابت در متغير خودکارآمدی و کنترل ديابت می‌باشد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه آموزشی،الگوی توانمندسازی،خودکارآمدی،دیابت نوع 2

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله 7711---7712---7713---7714---7715---

نشانی اینترنتی http://ijdld.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-32&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده General
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات