1389/9/10، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۲۴۲-۲۴۸

عنوان فارسی بررسی ميزان آگاهی، نگرش وعملکرد والدين دانش آموزان کلاس سوم دبستان‌های پسرانه شهر تهران درباره شيار پوش
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف: اجرای فيشور سيلنت تراپی برای کودکان دبستانی از برنامه‌های ملی ايران می‌باشد. لذا نياز است تا اطلاعات و نگرش والدين نسبت به فيشور سيلنت تراپی ارزيابی گردد تا با ارتقاء آن گامی ‌در راستای اجرای بهتر برنامه برداشته شود.
روش بررسی: در اين تحقيق که مطالعه‌ای مقطعی و توصيفی- تحليلی بود، کودکان در تهران جهت بررسی به صورت تصادفی، خوشه‌ای انتخاب شدند. اطلاعات کلی و آگاهی، نگرش و عملکرد والدين از طريق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. کودکان نيز از بابت دارا بودن فيشور سيلنت مورد معاينه قرار گرفتند. پس از جمع‌آوری داده‌ها، با آزمون‌های آماری آزمون‌های ناپارامتری کای- دو و کروس- کالواليس بر حسب متغيرها، رگرسيون لجستيک چندگانه تحليل شد.
يافته‌ها: 414 دانش آموز پسر و والدين آنها در اين تحقيق شرکت نمودند. 6/57% والدين می‌دانستند که سيلنت از پوسيدگی دندان پيشگيری می‌کند. 5/44% از آنان، سيلنت را در پيشگيری از پوسيدگی مهم ارزيابی کردند. اما تنها 9/8% کودکان دارای سيلنت بودند. آگاهی نسبت به فيشورسيلنت به طور معنی‌داری با منبع کسب اطلاعات و آموزش بهداشت رابطه داشت. عواملی چون مراجعات منظم به دندانپزشک و تحصيلات دانشگاهی در افزايش آگاهی درباره سيلنت مؤثر بود. رابطه معنی‌داری بين آگاهی و عملکرد والدين به سيلنت با آموزش بهداشت، دفعات و زمان مراجعه به دندانپزشک، مشاهده شد (001/0P<). آموزش بهداشت والدين، به طور معنی‌داری در بهره‌مندی کودک از سيلنت مؤثر بود.
نتيجه‌گيری: مراجعات منظم به دندانپزشکی و آموزش بهداشت نقش مثبت در افزايش آگاهی، نگرش و عملکرد والدين دارد. والدين بايد به مراجعه منظم به دندانپزشکی تشويق و دندانپزشکان به ارايه آموزش‌های لازم جهت مراجعين ترغيب شوند. مدارس بايستی نقش مهم‌تری در ارتقاء آگاهی والدين ايفا کنند.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله شيار پوش,آگاهی,نگرش,عملکرد,والدين,دندانپزشکی پيشگيرانه

عنوان انگلیسی Evaluation of knowledge, attitude and practice of students’ parents about fissure sealant therapy
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aims: Fissure sealant therapy is a national program in elementary schools in Iran. Therefore, evaluation of the parents' knowledge and attitude is necessary to improve the program.
Materials and Methods: In this cross-sectional and descriptive-analytic study, Iranian students were chosen in a randomized cluster manner. The questionnaires were filled-out by students' parents to evaluate their general information, knowledge, and attitude. Moreover, students were examined for having any fissure-sealed teeth. Data were collected and analyzed by multiple logistic regression tests.
Results: 414 boy students and their parents were participated in this study. 57.6% of parents knew that fissure sealant prevents the caries and 44.5% believed that fissure sealant is important to prevent caries. However, only 8.9% of children had fissure sealant. Parents' knowledge was significantly related to the source of oral health information and oral health education. Regular dental visits and high level education was effective in increasing the knowledge about sealant therapy. There was a significant relation between parents' attitude toward fissure sealant and level of education, oral health education and numbers and times of dental visit (P<0.001). There were a significant relation between tooth sealing and parents' oral health information.
Conclusion: Regular dental visits and oral health education have positive role in parent's knowledge and attitude and practice. So parents must be encouraged to have regular dental visit and dentists must be emphasized to give them necessary education. School is the best place for giving proper information to parents.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Fissure sealant,Knowledge,Attitude,Practice,Parents,Preventive dentistry

نویسندگان مقاله 14966---14967---14968---14969---

نشانی اینترنتی http://jdm.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-87&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده general
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات