1391/1/13، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۴۱-۴۷

عنوان فارسی بررسی ديدگاه دندانپزشکان در زمينه آموزش مباحث مربوط به مديريت مطب دندانپزشکی
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف: هدف از اين مطالعه، بررسی نياز به آموزش و دانش خود ارزيابی دندانپزشکان در زمينه مباحث مربوط به مديريت مطب دندانپزشکی بود.

روش بررسی: ابتدا با حضور 5 نفر از اعضای هيات علمی گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی (دانشکده دندانپزشکی) دانشگاه تهران و چهار دندانپزشک دارای تجربه اجرايی و تحقيقاتی به روش بحث گروهی و بارش افکار، عناوين و مباحثی برای آموزش اصول مطب‌داری موفق به دندانپزشکان طراحی شد. در مرحله بعد پرسشنامه‌ای برای سنجش ميزان نياز احساس شده توسط فراگيران برای يادگيری هر يک از مباحث و همچنين سنجش نظر فراگيران در خصوص ميزان دانش خودشان در خصوص هر يک از مباحث طراحی شد. پرسشنامه بين 55 نفر دندانپزشک داوطلب توزيع شد و 46 نفر پرسشنامه‌های تکميل شده را برگرداندند. جهت سنجش نتايج از آزمون آماری t-test و Chi-square استفاده شد.

يافته‌ها: در مجموع در مورد همه موضوعات ارايه شده، بيش از دوسوم دندانپزشکان اعتقاد داشتند نياز زيادی به آموزش وجود دارد. درخصوص موضوعات ارگونومی و سلامت حرفه‌ای و همچنين اورژانس‌های پزشکی اين ميزان بالای 90 درصد بود. حدود 80 درصد دندانپزشکان از ديد خودشان دانش زيادی در خصوص موضوع ايمنی و کنترل عفونت داشتند. از سوی ديگر 3/54 درصد آنان دانش کمی را در مورد قوانين و مقررات مربوط به فعاليت در حرفه دندانپزشکی گزارش کردند. نياز به آموزش و دانش خود ارزيابی دندانپزشکان ارتباطی با سن، جنسيت و سابقه کاری آنان نداشت (05/0P>).

نتيجه‌گيری: دندانپزشکان لزوم آموزش چنين مباحثی را بالا ‌می‌دانستند و دانش خود را در مورد سرفصل‌های اين دوره کم ارزيابی ‌می‌کردند که نشان از لزوم اجرای دوره‌های آموزشی در اين زمينه دارد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله دندانپزشک،بازآموزی،مطب‌داری

عنوان انگلیسی Knowledge and attitude of a group of dentists towards the topics of a course on principles of successful dental practice management
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aims: The aim of the present study was to investigate self-perceived need to learn practice management and self reported knowledge in this regard among dentists.

Materials and Methods: A group of five academic staff members of Community Oral Health Department (Tehran Dental School) and four dentists formed an expert panel to develop the content of the course. This group developed a list of topics related to principles of successful dental practice. To investigate the necessity of educating the topics and self-assessed knowledge of the topics, a questionnaire was designed and administered to 55 volunteer dentists. Forty six dentists completed the questionnaire. T-test and Chi-square test were used for statistical analyses.

Results: Totally more than two-third of the dentists believed that a huge need exists for education of all the topics. The corresponded figure for such topics as ergonomics and medical emergencies was about 90%. About 80% of the dentists felt that they had a vast knowledge of safety and infection control. On the other hand, 54.3% of them reported weak knowledge regarding professional rules and regulations. Self-reported educational need and knowledge of the dentists did not show significant association with their age, gender, and work experience
(P>0.05).

Conclusion: The dentists believed in the necessity of educating such topics and evaluated their knowledge as deficient in these areas. This shows the necessity of developing courses on these topics.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Dentists,Practice management,Continuing education

نویسندگان مقاله 15121---15122---15123---15124---15125---15126---15127---

نشانی اینترنتی http://jdm.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-46&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده general
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات