1391/1/13، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۴۸-۵۵

عنوان فارسی موانع توليد مقاله علمی دندانپزشکی از نگاه دانشجويان تخصصی دانشکده‌های دندانپزشکی ايران
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف: ميزان توليد مقالات علمی يکی از معيارهای توسعه يافتگی کشورها است. با توجه به وجود 18 دانشکده دندانپزشکی در کشور انتظار می‌رود توليد مقالات علمی دندانپزشکی بسيار بيشتر باشد. هدف از تحقيق حاضر بررسی نظر دانشجويان تخصصی دندانپزشکی در رابطه با موانع و مشکلات توليد مقاله علمی از تحقيقات علمی دندانپزشکی بود.

روش بررسی: پرسشنامه خود ايفا در بين دانشجويان تخصصی تمام دانشکده‌های دندانپزشکی ايران در خرداد 89 توزيع شده و پاسخ‌ها تا آذر 89 جمع‌آوری شد. موانع توليد مقالات علمی به وسيله هشت جمله مورد سوال قرار گرفت. برای آناليز آماری ازآزمون Chi-square استفاده شد.

يافته‌ها: در مجموع تعداد 270 پرسشنامه تکميل شده از 14 دانشکده جمع‌آوری شد. ميانگين سنی پاسخ‌دهندگان 8/3±6/29 سال بود و 53% آنها را مردان تشکيل می‌دادند. نزديک به نيمی از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که دست کم يک مقاله علمی دندانپزشکی منتشر کرده‌اند. کمتر از نيمی از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که از نتايج پايان‌نامه دوره عمومی، مقاله‌ای منتشر کرده‌اند. اين مطلب در زنان و در دانشجويان جوان‌تر بيش از سايرين صدق می‌کرد (05/0>P). شايع‌ترين موانع توليد مقالات علمی، فقدان مرکزی برای ويرايش زبان انگليسی، فقدان انگيزه مالی،  فقدان شرايط مناسب، و عدم تسلط به اصول نگارش متون علمی گزارش شدند.

نتيجه‌گيری: برای افزايش سهم دندانپزشکی ايران در توليد مقالات علمی دندانپزشکی، بايد به ظرفيت دانشجويان تخصصی دندانپزشکی توجه شده و با فراهم کردن شرايط مناسب، موانع توليد و انتشار مقاله علمی برطرف گردد. بخصوص با توجه به نتايج مطالعه حاضر، فراهم کردن شرايط ويرايش زبان انگليسی، برقراری عوامل انگيزشی مالی و فراهم کردن محيط مناسب برای نوشتن مقاله و ارايه آموزش‌های نوشتن مقالات علمی بايد در اولويت قرار بگيرد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله مقاله،دانشجوی تخصصی دندانپزشکی،دانشکده دندانپزشکی

عنوان انگلیسی Barriers to the production of scientific dental articles in dental schools in Iran; the view of postgraduate students
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aims: The present study aimed to evaluate the barriers to the production of scientific dental articles in dental schools in Iran based on the opinions of dental postgraduate students.

Materials and Methods: A self-administered questionnaire was distributed among postgraduate students of all Iranian dental schools in June 2010. The respondents rated their agreement with eight sentences about what hinder them from producing scientific dental articles based on a 5-grade Likert scale. The data were analyzed using Chi-square test.

Results: Totally, 270 filled questionnaires from 14 dental schools were received. Of all respondents, 53% were male, the mean age were 29.6 ± 3.8. About half of the respondents reported at least one published article. Less than half of the respondents reported producing an article from undergraduate thesis; more women than men and more younger than older students (P<0.03). About two-third of the respondents rated absence of an English editing center, no financial incentives, no appropriate environment, and no competency for scientific writing as most prevalent barriers to the production of scientific dental articles.

Conclusion: To expand the share of Iran in the production of scientific dental documents, the potential of postgraduate dental students must be regarded and suitable condition for scientific writing must be provided. Specifically, based on the findings of the present study, provision of an English editing facility, establishing financial incentives, and providing the students with appropriate environment and efficient scientific writing education are of utmost importance.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Article,Dental students,Dental Schools

نویسندگان مقاله 15128---15129---

نشانی اینترنتی http://jdm.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-47&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده general
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات