1389/7/9، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۱۲۱-۱۲۷

عنوان فارسی ارزيابی ارگونوميکی وضعيت‌های کاری دانشجويان دندانپزشکی و تأثير آموزش اصول ارگونوميک بر آن
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف: ناراحتی‌های اسکلتی عضلانی در حرفه دندانپزشکی به دليل وضعيت‌های بدنی نادرست موجب از دست رفتن وقت، هزينه و سلامتی دندانپزشکان می‌شود. پيشگيری از اين مشکلات مستلزم ارزيابی و اصلاح وضعيت‌های کاری دانشجويان می‌باشد. اين مطالعه با تعيين مشکلات موجود در وضعيت‌های کاری دانشجويان به وسيله روش (REBA) Rapid Entire Body Assessment، تأثير آموزش بر بهبودآن را مورد ارزيابی قرار داد..

روش بررسی: وضعيت کاری 69 نفر از دانشجويان قبل و بعد از طی دوره آموزشی يک روزه در زمينه "اصول ارگونوميک در دندانپزشکی"به وسيله روش REBA بررسی شد. موارد مورد استفاده در دوره آموزشی بر اساس مطالعات موجود در اين زمينه تهيه شد. نمرات حاصل از REBA با نرم افزار SPSS و توسط Paired T-test آناليز شد.

يافته‌ها: نتايج نشان داد که وضعيت‌های بدن 2/94% از دانشجويان در حين کار در  سطح خطر متوسط و بالا بود و نياز به اصلاح داشت. نمرات REBA افراد بر اساس نوع کار دندنپزشکی معنی‌دار بود (05/0P<) و افراد بدترين وضعيت کاری را در حين کارهای جراحی، اندو و اطفال دارا بودندد. مقايسه نمراتREBA  قبل و بعد از آموزش هر چند از نظر آماری معنی‌دار بود  (05/0P<) ولی تأثير زيادی در بهبود وضعيت کاری دانشجويان نداشت.

نتيجه‌گيری: وضعيت‌های بدن دانشجويان نياز به اصلاح دارد. دوره آموزشی يک روزه اصول ارگونوميک در بهبود وضعيت کاری دانشجويان مؤثر بوده ولی کافی نيست. جهت بهبود وضعيت بدن در هنگام کار دندانپزشکی نياز به آموزش بيشتر دانشجويان در اين زمينه می‌باشد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله دندانپزشکی,REBA,وضعيت بدن,ارگونومی

عنوان انگلیسی Evaluation of the effect of the ergonomic principles’ instructions on the dental students’ postures; an ergonomic assessment
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aims: Musculoskeletal disorders in dentists due to abnormal postures may result in economic and health problems. To prevent these problems, the working posture of dental students should be assessed and corrected in dental procedures. This study determine these problems and the effect of training courses on them by Rapid Entire Body Assessment method (REBA).

Materials and Methods: The posture of 69 students were assessed by REBA before and after of the “Ergonomic principles in dentistry” course. The subjects which were used in the training course were based on the previous studies on this issue. The REBA scores were assessed by SPSS software using Paired T-test.

Results: The results showed that the students’ posture should be corrected. Postures of 94.2% of students were in moderate and high risk level which needed to be corrected. The worst working positions were during surgery, endodontic and pediatric dentistry procedures. Although the REBA scores before and after training course were statistically different (P<0.05), the training did not improve the posture of students remarkably.

Conclusion: The students’ working postures should be improved. One-day ergonomic principles course improved the working posture of students but it was not sufficient. More training and instructions are needed to have a good working position in dental procedures.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Dentistry,REBA,Posture,Ergonomics

نویسندگان مقاله 15560---15561---

نشانی اینترنتی http://jdm.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-104&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده general
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات