|
1389/12/10، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۲۰-۲۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی ميزان دستيابی به اهداف آموزشی گروههای آموزشی پريودنتيکس و سلامت دهان از ديدگاه دانشجويان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس الگوی ارزشيابی سيپ |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمينه و هدف: ارزشيابی يک فرآيند مستمر میباشد که به منظور ارتقاﺀ يادگيری دانشجويان و برنامه ريزی تغييرات لازم برای دستيابی به اهداف آموزشی ضروری میباشد. هدف مطالعه حاضر بررسی ميزان دستيابی به اهداف آموزشی دو گروه آموزشی سلامت دهان و پريودنتيکس بود. روش بررسی: اين مطالعه از نوع توصيفی- مقطعی با استفاده از پرسشنامه بر اساس الگوی ارزشيابی سيپ (CIPP) انجام شد و در چهار حيطه (محتوا، درون داد، فرآيند و برون داد) در مورد دو گروه آموزشی سلامت دهان و پريودنتيکس در دانشجويان دو سال آخر در دانشکده دندانپزشکی علوم پزشکی تهران صورت گرفت. مقايسه دو گروه آموزشی با آزمون غير پارامتريک من ويتنی با استفاده از نرمافزارSPSS انجام شد. يافتهها: ميزان درصد پاسخ دهی دانشجويان سال ششم، 7/67% و دانشجويان سال پنجم، 5/87 % بود. در حيطه محتوا دانشجويان از درس پريودنتولوژی نسبت به درس سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی رضايت بيشتری ابراز نمودند. در حيطه درون داد دانشجويان انگيزه و مهارت مدرسين واحد پريودنتولوژی را کافی ندانستند. در حيطه فرآيند در مجموع 67% دانشجويان در رابطه با تدريس مدرسين گروه پريودنتيکس کاملاً يا تاحدودی دچار مشکل شده بودند. از نظر حيطه محتوا 018/0P= و فرآيند 04/0P= بين دو گروه آموزشی تفاوت آماری معنی دار مشاهده شد. در حيطه برون داد دانشجويان توانايی تئوری و عملی مرتبط با آموزش گروه پريودنتولوژی را در مورد عناوينی مانند اسپلينت، ايمپلنت، کنترل ژنژيويت حاد و الکتروسرجری "ضعيف" و در مورد سايرعناوين، "خوب" ارزيابی کردند. در درس سلامت دهان اغلب دانشجويان آگاهی خود در زمينه سرفصل "دندانپزشکی مبتنی بر شواهد" و توانايی عملی کاربرد آن جهت پاسخگويی به مسائل کلينيکی را در حد "متوسط" ارزيابی نمودند. نتيجهگيری: ارزيابی ميزان دستيابی به اهداف آموزشی دو گروه سلامت دهان و پريودنتولوژی با استفاده از الگوی سيپ نشان داد که در دو حيطه محتوا و فرآيند بين دو گروه آموزشی تفاوت آماری معنی داری وجود دارد. بازنگری عناوين فرعی در حيطههای مذکور که ميزان دستيابی به آنها ضعيف بوده است در ارتقا برنامه آموزشی توصيه میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش دندانپزشکی،ارزیابی برنامه،خود ارزیابی |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation of the achievement of educational objectives of the Community Oral Health and Periodontics Departments using the CIPP model of evaluation–students\' perspective |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aims: Evaluation is a continuous process which is necessary for improvement of students learning and planning for required changes to obtain the educational objectives. The aim of the present study was to assess students' perspective on the achievement of the educational objectives of the Community Oral Health and Periodontology Departments using the CIPP model of evaluation. Materials and Methods: A cross-sectional survey has been conducted using a questionnaire consists of four domains as introduced in the CIPP model of evaluation (Context, Input, Process and Product). Two groups of senior dental students of the dental school of Tehran University of Medical Sciences were approached. Data was collected anonymously and was analyzed with non-parametric Mann-Whitney test using the SPSS statistical package. Results: The response rate was 67.7% for year 6 and 87.5% for the year 5 students. Respondents considered material presented in Periodontology Department more relevant and in need for their future career. However, teaching skills and motivation of the educators in Periodontology Department was considered inadequate. 67% of students reported having problem with material taught in Periodontology Department. Overall, significant difference in domains of Context and Process was observed between two departments (p<0.05). In the output domain students rated their clinical and theoretical ability "weak" in relation to splint, implant, management of acute gingivitis and electrosurgery compared with other topics which rated "good". Students considered their ability in using the principals of Evidence-Based Dentistry moderate. Conclusion: The evaluation of the educational achievements of the two departments (COH and Periodontics) using CIPP model of evaluation showed that there is significant difference in two domains (Context and Process). In those topics which achievement was reported weak the revision of teaching methods is recommended. Key Words: Education dental; Program evaluation; Self-evaluation |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Education dental,Program evaluation,Self-evaluation |
|
نویسندگان مقاله |
15692---15693---15694---15695--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://jdm.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-77&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
general |
نوع مقاله منتشر شده |
Research |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|