1384/4/10، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۹۵-۱۰۱

عنوان فارسی عملکرد پژوهشی و نيازهای آموزش پژوهش اعضای هيئت علمی دندانپزشکی کشور-۱۳۸۳
چکیده فارسی مقاله

زمينه و هدف: اگرچه در حيطه وظايف آموزشی اعضای هيئت علمی دندانپزشکی کشور اطلاعات مفيدی موجود است؛ ولی درخصوص عملکرد پژوهشی آنها اطلاعات مناسبی وجود ندارد. اين تحقيق که دندانپزشکان هيئت علمی درسال 83 را شامل می‌شود، با هدف حصول به اين اطلاعات و نيز تعيين عملکرد پژوهشی و نيازهای واقعی اعضای هيئت علمی دندانپزشکی در مقوله آموزش پژوهش طراحی گرديده است
روش بررسی: مطالعه حاضر با طراحی cross sectional بر روی کليه اعضای هيئت علمی دندانپزشکی کشور انجام گرفت. خصوصيات فردی شامل سن، جنس، محل خدمت، سوابق تحصيلی و آموزشی، کارگاه‌های طی شده، تمايل به شرکت در کارگاه‌ها و نيز عملکرد پژوهشی بر اساس تعداد طرح‌های مصوب، تعداد مقاله‌های منتشره داخلی و خارجی و استفاده از اينترنت از طريق پرسشنامه‌ای مورد ارزيابی قرار گرفت و با آمار توصيفی ارائه گرديد.
يافته‌ها: با توجه به فرم‌های اطلاعاتی ارسالی، تعداد 436 پرسشنامه واجد شرايط وجود داشت که حدود 58 % اعضای هيئت علمی را شامل می‌شد. از نظر تعداد طرح‌های پژوهشی 4/7 % بيش از 10 طرح، 15 % بين 5 تا 10 طرح، 9/49% کمتر از 5 طرح داشتند و 7/27% فاقد طرح تحقيقاتی بودند. از نظر تعداد مقاله‌های داخلی، 2/28% فاقد مقاله بودند و 8/51% بين 1 تا 5 مقاله و20% بيش از 5 مقاله داشتند. از نظر تعداد مقاله‌های خارجی 5/77% فاقد مقاله بودند، 2/20% بين 1-3 مقاله و2/3% بيش از 3 مقاله داشتند. از نظر شرکت در کارگاه‌های پژوهشی، کارگاه روش تحقيق مقدماتی با 6/71% بيشترين و آشنايی با stata با 7 /0% کمترين تعداد شرکت کنندگان را به خود اختصاص دادند. در مورد تمايل به شرکت در کارگاه‌ها، کارگاه مقاله نويسی جهت مقالات انگليسی با 3/26%، اصول مقاله نويسی با 5/17% و تهيه پروپوزال‌های تحقيقاتی با 1/16% به عنوان سه اولويت نخست انتخابی بودند.
نتيجه‌گيری: هرچند عملکرد پژوهشی هيئت علمی دندانپزشکی در سالهای اخير بهتر شده؛ ولی در مجموع نازل است. به همين منظور، برگزاری کارگاه‌های متدولوژی تحقيق، مقاله نويسی و تهيه و تدوين پروپوزال‌های تحقيقاتی توصيه می‌شود.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله عملکرد پژوهشی،نیازسنجی،آموزش پژوهش،هیئت علمی

عنوان انگلیسی Assessment of research performance and educational research needs of Iran’s Dental schools-2004
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aim: Compared to the information about educational responsibilities, there is not much information about the research skills and activities of the academics in dental schools. The aim of this study was to evaluate the research performance of the academic staff of the dental schools and their educational needs to promote their research skills.

Materials and Methods: This cross-sectional study was done by mailing a questionnaire to all of the members of Iran dental faculties. The questionnaires contained personal information like age, sex, place of employment, educational records, and additional questions like the workshops previously attended, and interests to attend certain workshops. To evaluate the research performance of the academic staff, the number of accomplished researches, the articles published in known national and international journals, their skills in using internet, and the number of attended workshops about research methodology were included in the questionnaire. The completed questionnaires were gathered and evaluated by descriptive statistics.

Results: From the questionnaires gathered, 436 were eligible to be included in the study, which formed 58% of the academic staff of dental schools. The results showed that 7.4% of the staff had more than 10 researches conducted, 15% had 5-10, 49.9% had less than 5, and 27.7 had no researches done. Considering the articles published in known national journals, 28.2% had no papers, 51.8% had 1-5 papers, and 20% had more than 5 papers. Regarding the number of articles published in known international journals, 77.5% had no papers, and 20.2% had 1-3, and 2.3% and more than 3 papers. The "preliminary research methods" workshop had the highest percent of participation (71.6%), and "Stata acquaintance" workshop had the least (0.7%). The participants were mainly interested to participate in three workshops, "English scientific writing" (26.3%), "principles of scientific writing" (17.5%), and preparing research proposals" (16.2%), respectively.

Conclusion: We concluded that the research skills and performance of the academic staff, though improved in the recent years, is still unsatisfying. In order to promote it, it is recommended to organize workshops about "research methodology", "scientific writing" and "preparing of proposals"

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Research performance,Need assessment,Research education,Academic staff

نویسندگان مقاله 16097---16098---16099---

نشانی اینترنتی http://jdm.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-303&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده general
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات