1385/7/9، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۵۷-۶۸

عنوان فارسی مقايسه تأثير پنج تکنيک مختلف آماده‌سازی کانال بر آناتومی اوليه کانالهای شبيه‌سازی شده دارای انحنای شديد
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف: ايجاد يک شکل مخروطی ايده‌آل در کانالهای دارای انحنا و يا در دندانهايی که سيستم کانال ريشه پيچيده دارند، به آسانی امکان‌پذير نيست. در اين حالت، پيچيدگی مورد به طور قابل توجهی افزايش يافته و ممکن است تکنيک‌های آماده‌سازی که در موارد ساده‌تر نتايج مطلوبی داشتند، موفقيت آميز نباشند. مطالعه حاضر با هدف ارزيابی تأثير پنج تکنيک مختلف آماده‌سازی کانال بر آناتومی اوليه کانالهای شبيه‌سازی شده دارای انحنای شديد، انجام شد.

روش بررسی: در اين مطالعه آزمايشگاهی، ١٠٠ بلوک از جنس پلی‌استر ساخته شد که همه دارای کانالی با زاويه انحنای º۴۵، شعاع انحنای حدود ۵۵/۲ ميليمتر و طول قسمت مستقيم ۸ ميليمتر بودند، سپس نمونه‌ها به ۵ گروه آزمايشی تقسيم شدند (۲۰ کانال در هر گروه) و آماده‌سازی کانالها با تکنيک‌های Step-back،Balanced force, Passive step-back  با استفاده از فايل‌های Flex-R و  Ni-Tiدستی و hybrid (Step-down-Step-back) با استفاده از فايل‌های  Ni-Tiچرخشی XtremRace  صورت گرفت. پس از آن تصاويری که قبل و بعد از آماده‌سازی با استفاده از دوربين ديجيتالی تهيه شده بودند روی هم قرار داده شد و با استفاده از برنامه کامپيوتری آناليز تصوير، عرضهای قبل و بعد از اينسترومنتيشن در ۵ نقطه اندازه‌گيری و مقايسه شدند: ١- ناحيه مدخل کانال (O) 2- نقطه مابين نقطه شروع انحنا تا مدخل کانال (HO) ۳- نقطه شروع انحنا (BC) ۴- نقطه قله انحنا (AC) ۵- نقطه پايانی آماده‌سازی کانال (EP). زمان آماده‌سازی، تغييرات طول کارکرد و شکستگی و تغيير شکل اينسترومنت‌ها نيز در هر گروه بررسی شد و داده‌های به دست آمده با استفاده از آزمونهای آماری ANOVA و کروسکال واليس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. 05/0P< به عنوان سطح معنی‌داری در نظر گرفته شد.

يافته‌ها: در نقطهEP ، جابه‌جايی کانال در تمامی گروه‌ها به سمت خارج از انحنا بود، ولی از اين نظر اختلاف معنی‌داری بين گروه‌های مختلف وجود نداشت (05/0P>). در نقطه BC، جهت جابه‌جايی تمام کانالها به سمت داخل انحنا بود. در اين نقطه، هم از نظر جهت و هم مقدار جابه‌جايی بين گروه‌های مختلف، تفاوت آماری معنی‌داری وجود داشت، به طوری که متوسط مقدار جابه‌جايی در گروه Passive step-back، بيشترين و در گروه hybrid، کمترين مقدار بود. تنها اينسترومنت‌های شکسته و تغيير شکل يافته، فايل‌های Flex-R بودند. کمترين مدت زمان آماده‌سازی مربوط به گروهXtremRace  و بيشترين در گروه Passive step-back بود (001/0P<).

نتيجه‌گيری: به طور کلی در مطالعه حاضر، تکنيک‌هايی که در آنها از فايل‌های نيکل تيتانيوم استفاده شده بود، انحنای کانال را به ميزان کمتری تغيير داده بودند. سريعترين تکنيک که کمترين تغيير را در انحنای کانال ايجاد نموده بود، اينسترومنتيشن با فايل‌های چرخشی XtremRace بود.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله شکل‌دهی،کانال شبیه‌سازی شد،Passive

عنوان انگلیسی Comparison of the effect of five root canal preparation techniques on original canal anatomy in simulated severely curved canals
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aim: Many methods and techniques of canal preparation work well in large and relatively straight canals. However, in severely curved canals, the complexity increases markedly, and techniques rendering good results in usual cases may be unsuccessful. The aim of this study was to compare the effect of five root canal preparation techniques on original canal anatomy in simulated severely curved canals.

Materials and Methods: In this experimental in vitro study, 100 simulated canal blocks with similar hardness were made from polyester. The degree of curvature was 45º with a radius of 2.55 mm and a straight part of 8mm. The blocks were prepared with five different techniques (20 canals in each group) as follows: 1-Stepback 2- Passive step back 3- Balanced force using flex-R files 4- Balanced force using Ni-Ti hand instruments 5- Hybrid using a rotary Ni-Ti system (XtremRace). Digital photographs were taken from pre- and post instrumentation colored canals. Then images were superimposed and analyzed by an image editing software. The amount of removed material from the inner and outer canal walls was measured at five levels: 1-The canal orifice (O) 2-The halfway between the orifice and the beginning of the curve (HO) 3-The beginning of the curve (BC) 4-The apex of the curve (AC) and 5-The endpoint of preparation (EP). Additionally, the time of instrumentation, instrument failure and changes in working length were recorded. Data were analyzed by ANOVA and Kruskall-Wallis tests with p<0.05 as the limit of significance.

Results: Mean transportation was towards the outer aspect of the curve at the EP in all canals but there were no significant differences between the studied groups. At the BC point, all of the canals were transported towards the inner aspect of the curve and there were significant differences for both transportation values & direction among different groups. The highest amount of transportation was in step back and the lowest, in hybrid group. The highest transportation value was in step back and the lowest in balanced force group. Fractured and deformed instruments were observed in Flex-R files. The shortest canal preparation time was seen in XtremRace and the slowest, in Passive step back groups (P<0.001).

Conclusion: Based on the results of this study, changes in canal curvature were less with techniques using nickel titanium instruments and the fastest technique with least transportation was XtremRace.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Shaping,Simulated canals,Step back,Passive step back,Balanced force,XtremRace

نویسندگان مقاله 16654---16655---

نشانی اینترنتی http://jdm.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-250&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده general
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات